Teknik och uttryck inom sångundervisning
Sammanfattning
Syfte: Denna uppsats syfte är att undersöka fyra sångpedagogers sätt att se på sambandet mellan teknik och
uttryck.
Huvudfrågor: De huvudfrågor som undersökningen utgår ifrån är: Vad innebär teknik och uttryck för dessa
pedagoger? Hur anknyter begreppen till varandra för dessa pedagoger? Vilken plats säger pedagogerna att
begreppen har i deras undervisning?
Metod: Undersökningen bygger på intervjuer med fyra sångpedagoger som undervisar på högskolenivå samt
litteratur i sång- och musikpedagogik.
Resultat: Resultatet visar att dessa sångpedagoger ser ett stort samband mellan teknik och uttryck i
sångundervisning. Alla tycker att båda delar är viktiga, men det finns en viss tveksamhet om ifall båda begrepp är
möjliga att förmedla till en student.
Betydelse för läraryrket: Det resultat som denna undersökning ger, hoppas jag kan inspirera till reflektion över
hur man kan integrera både teknikutveckling och arbete med uttryck i sångundervisning. Jag tror att detta är
betydelsefullt för såväl sångundervisning i alla stadier, som för instrumentalundervisning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Johammar, Ida
Nyckelord
Sång
sångundervisning
sångpedagog
teknik
uttry
Språk
sv