• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ÖKAT KEMIINTRESSE OCH FÖRDJUPAD MUSIKFÖRSTÅELSE - EN GYMNASIAL EXPERIMENTKONSERT

Abstract
Syften: Den ena hypotesen för detta arbete är att musik, i kombination med en dramatisk gestaltning, har möjlighet att lyfta elevens intresse för ämnet kemi. Detta kan resultera i ett roligare och mer intressant ämne som då kan bli lättare att förstå. Den andra hypotesen är att med en genomtänkt arbetsmetod kan elever skapa alternativ-/konstmusik utifrån sina känslor. Musiken är ett kraftfullt konstnärligt uttryckssätt som här prövas från ett annat perspektiv, känsla – musik, som innebär en fördjupad musikförståelse. Frågeställningar: Kan man öka intresset för elever i kemi på ett konstnärligt sätt, t.ex. genom musik eller en gestaltning? Kan den aktuella alternativa arbetsmetoden/handledningen fungera i musikundervisningen? Metod: Under en dag har vi, genom observation, kvalitativ intervju och handledning, följt två små grupper från estetprogrammet på gymnasiet, som fått uppgiften att framföra en experimentkonsert som dokumenterats på film. Resultat: Eleverna visade att konstmusik kan skapas utifrån sina känslor, med naturen som inspirationskälla och en erfaren handledares stöd samt att intresset för kemi markant ökar med ett konstnärligt uttryckssätt. Betydelse för läraryrket: Detta är ett ämnesövergripande arbete i kemi och musik, en kombination som är mycket ovanlig inom det didaktiska området. Ämnesrapporter från Skolverket visar att kemi, bland de naturorienterande ämnena, är ett problemämne både begrepps- och attitydmässigt. Variation i musikundervisningen som detta kan dels få eleverna att hitta ett helhetstänk inom ämnet, men också att konstmusiken får en naturlig plats i skolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20030
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_20030_1.pdf (581.7Kb)
Date
2009
Author
Kazikowski, Stefan
Salomonsson, Martin
Keywords
Kemiintresse
konstnärliga uttrycksformer
alterna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV