• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ÖKAT KEMIINTRESSE OCH FÖRDJUPAD MUSIKFÖRSTÅELSE - EN GYMNASIAL EXPERIMENTKONSERT

Sammanfattning
Syften: Den ena hypotesen för detta arbete är att musik, i kombination med en dramatisk gestaltning, har möjlighet att lyfta elevens intresse för ämnet kemi. Detta kan resultera i ett roligare och mer intressant ämne som då kan bli lättare att förstå. Den andra hypotesen är att med en genomtänkt arbetsmetod kan elever skapa alternativ-/konstmusik utifrån sina känslor. Musiken är ett kraftfullt konstnärligt uttryckssätt som här prövas från ett annat perspektiv, känsla – musik, som innebär en fördjupad musikförståelse. Frågeställningar: Kan man öka intresset för elever i kemi på ett konstnärligt sätt, t.ex. genom musik eller en gestaltning? Kan den aktuella alternativa arbetsmetoden/handledningen fungera i musikundervisningen? Metod: Under en dag har vi, genom observation, kvalitativ intervju och handledning, följt två små grupper från estetprogrammet på gymnasiet, som fått uppgiften att framföra en experimentkonsert som dokumenterats på film. Resultat: Eleverna visade att konstmusik kan skapas utifrån sina känslor, med naturen som inspirationskälla och en erfaren handledares stöd samt att intresset för kemi markant ökar med ett konstnärligt uttryckssätt. Betydelse för läraryrket: Detta är ett ämnesövergripande arbete i kemi och musik, en kombination som är mycket ovanlig inom det didaktiska området. Ämnesrapporter från Skolverket visar att kemi, bland de naturorienterande ämnena, är ett problemämne både begrepps- och attitydmässigt. Variation i musikundervisningen som detta kan dels få eleverna att hitta ett helhetstänk inom ämnet, men också att konstmusiken får en naturlig plats i skolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20030
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20030_1.pdf (581.7Kb)
Datum
2009
Författare
Kazikowski, Stefan
Salomonsson, Martin
Nyckelord
Kemiintresse
konstnärliga uttrycksformer
alterna
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV