Show simple item record

dc.contributor.authorKazikowski, Stefansv
dc.contributor.authorSalomonsson, Martinsv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:32:32Z
dc.date.available2009-04-08T10:32:32Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20030
dc.description.abstractSyften: Den ena hypotesen för detta arbete är att musik, i kombination med en dramatisk gestaltning, har möjlighet att lyfta elevens intresse för ämnet kemi. Detta kan resultera i ett roligare och mer intressant ämne som då kan bli lättare att förstå. Den andra hypotesen är att med en genomtänkt arbetsmetod kan elever skapa alternativ-/konstmusik utifrån sina känslor. Musiken är ett kraftfullt konstnärligt uttryckssätt som här prövas från ett annat perspektiv, känsla – musik, som innebär en fördjupad musikförståelse. Frågeställningar: Kan man öka intresset för elever i kemi på ett konstnärligt sätt, t.ex. genom musik eller en gestaltning? Kan den aktuella alternativa arbetsmetoden/handledningen fungera i musikundervisningen? Metod: Under en dag har vi, genom observation, kvalitativ intervju och handledning, följt två små grupper från estetprogrammet på gymnasiet, som fått uppgiften att framföra en experimentkonsert som dokumenterats på film. Resultat: Eleverna visade att konstmusik kan skapas utifrån sina känslor, med naturen som inspirationskälla och en erfaren handledares stöd samt att intresset för kemi markant ökar med ett konstnärligt uttryckssätt. Betydelse för läraryrket: Detta är ett ämnesövergripande arbete i kemi och musik, en kombination som är mycket ovanlig inom det didaktiska området. Ämnesrapporter från Skolverket visar att kemi, bland de naturorienterande ämnena, är ett problemämne både begrepps- och attitydmässigt. Variation i musikundervisningen som detta kan dels få eleverna att hitta ett helhetstänk inom ämnet, men också att konstmusiken får en naturlig plats i skolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKemiintressesv
dc.subjectkonstnärliga uttrycksformersv
dc.subjectalternasv
dc.titleÖKAT KEMIINTRESSE OCH FÖRDJUPAD MUSIKFÖRSTÅELSE - EN GYMNASIAL EXPERIMENTKONSERTsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record