dc.description.abstract | Syften: Den ena hypotesen för detta arbete är att musik, i kombination med en dramatisk gestaltning, har
möjlighet att lyfta elevens intresse för ämnet kemi. Detta kan resultera i ett roligare och mer intressant ämne som
då kan bli lättare att förstå. Den andra hypotesen är att med en genomtänkt arbetsmetod kan elever skapa
alternativ-/konstmusik utifrån sina känslor. Musiken är ett kraftfullt konstnärligt uttryckssätt som här prövas från
ett annat perspektiv, känsla – musik, som innebär en fördjupad musikförståelse.
Frågeställningar: Kan man öka intresset för elever i kemi på ett konstnärligt sätt, t.ex. genom musik eller en
gestaltning? Kan den aktuella alternativa arbetsmetoden/handledningen fungera i musikundervisningen?
Metod: Under en dag har vi, genom observation, kvalitativ intervju och handledning, följt två små grupper från
estetprogrammet på gymnasiet, som fått uppgiften att framföra en experimentkonsert som dokumenterats på
film.
Resultat: Eleverna visade att konstmusik kan skapas utifrån sina känslor, med naturen som inspirationskälla och
en erfaren handledares stöd samt att intresset för kemi markant ökar med ett konstnärligt uttryckssätt.
Betydelse för läraryrket: Detta är ett ämnesövergripande arbete i kemi och musik, en kombination som är
mycket ovanlig inom det didaktiska området. Ämnesrapporter från Skolverket visar att kemi, bland de
naturorienterande ämnena, är ett problemämne både begrepps- och attitydmässigt.
Variation i musikundervisningen som detta kan dels få eleverna att hitta ett helhetstänk inom ämnet, men också
att konstmusiken får en naturlig plats i skolan. | sv |