• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Variation i matematikundervisning - hur kan IT bidra?

Sammanfattning
Sammanfattning: Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur IT kan bidra med en variation i undervisningsformer i matematikundervisning. Våra huvudfrågor är: Hur samspelar undervisningsformen med hur det matematiska innehållet framträder i undervisningen då IT används och vad innebär användningen av IT för interaktionen mellan elever och mellan lärare och elever? Studiens uppläggning omfattar tre olika observationer respektive tre intervjuer. Datan är selekterad och sammanvävd till det som utgör vårt resultat, som vi sedan i diskussionen belyser utifrån tidigare forskning och ett sociokulturellt perspektiv. Slutsatserna är att då IT används i matematikundervisningen kan det matematiska ämnesinnehållet förändras samt beroende på elevers olika förkunskaper kring IT, påverkar detta hur mycket elever kan tillgogogöra sig det matematiska innehållet och hur interaktionen mellan lärare och elev och mellan elever ser ut. En pedagogisk fördel med IT är att läraren i undervisningssituationer kan bygga vidare med materialet i en kumulativ process. Relevant för läraren är också att elever, då IT används, tenderar att i större utsträckning söka efter material själva och bli mer delaktiga i sin egen lärandeprocess.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20031
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20031_1.pdf (10.64Mb)
Datum
2009
Författare
Dahlmo, Maria
Aldenvik, Pauline
Nyckelord
matematik
varierad undervisning
IT-användning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV