Variation i matematikundervisning - hur kan IT bidra?
Sammanfattning
Sammanfattning:
Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur IT kan bidra med en variation i
undervisningsformer i matematikundervisning. Våra huvudfrågor är: Hur samspelar undervisningsformen
med hur det matematiska innehållet framträder i undervisningen då IT används och vad innebär
användningen av IT för interaktionen mellan elever och mellan lärare och elever?
Studiens uppläggning omfattar tre olika observationer respektive tre intervjuer. Datan är selekterad och
sammanvävd till det som utgör vårt resultat, som vi sedan i diskussionen belyser utifrån tidigare forskning
och ett sociokulturellt perspektiv.
Slutsatserna är att då IT används i matematikundervisningen kan det matematiska ämnesinnehållet
förändras samt beroende på elevers olika förkunskaper kring IT, påverkar detta hur mycket elever kan
tillgogogöra sig det matematiska innehållet och hur interaktionen mellan lärare och elev och mellan elever
ser ut.
En pedagogisk fördel med IT är att läraren i undervisningssituationer kan bygga vidare med materialet i en
kumulativ process. Relevant för läraren är också att elever, då IT används, tenderar att i större utsträckning
söka efter material själva och bli mer delaktiga i sin egen lärandeprocess.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Dahlmo, Maria
Aldenvik, Pauline
Nyckelord
matematik
varierad undervisning
IT-användning
Språk
sv