Digitalt kompetent lärare sökes - IKT på Sveriges lärarutbildningar
Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka utbudet och innehållet av IKT-relaterade kursmål på
lärarutbildningen samt att undersöka vad som görs för att implementera IKT på lärarutbildningen. För att
uppnå detta syfte ämnar vi besvara följande frågor:
1) Vilka lärarprogram i Sverige har IKT-relaterade kursmål inom det allmänna utbildningsområdet?
) Vilka lärarprogram i Sverige erbjuder IKT-kurser som specialiseringar?
3) Hur förhåller sig dessa kursmål med EU:s direktiv för digital kompetens?
4) Hur jobbar man för att implementera IKT i lärarutbildningen?
Som metod använder vi oss av kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av kursmålen inom AUO- och
specialiseringskurserna från alla lärarutbildningar i Sverige. Vi genomför även tre intervjuer med personer
involverade i implementeringen av IKT på lärarprogrammet vid Göteborgs universitet, Högskolan i Borås
samt vid Linköpings universitet.
Vårt resultat visar att inte alla lärarutbildningar i Sverige har med IKT-relaterade mål inom det
allmänna utbildningsområdet, och endast 7 av 7 lärosäten erbjuder lärarstudenter IKT-relaterade
specialiseringskurser. Ingen av lärarutbildningarna lever upp till alla kriterier av EU:s definition av
digitalkompetens. Våra intervjuer visar att det som inte finns medtaget i kursmålen inte heller tas upp under
kursens gång. Därmed riskerar ett flertal av landets lärarstudenter att inte få någon utbildning inom IKT.
Göteborgs kommun och flera andra kommuner i landet har börjat kräva skolutvecklingens certifikat i
PIM (Praktisk IT- och mediekompetens) på nivå 3 av sina anställda lärare. När inte alla lärarutbildningar
kan tillgodose kommunernas anställningskrav blir valet av lärosäte viktigt för lärarstudenterna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Lundmark Löndahl, Liselott
Ericsson, Helene
Keywords
digital kompetens
IKT
IT
kursmål
lärarprogra
Language
sv