Digitalt kompetent lärare sökes - IKT på Sveriges lärarutbildningar
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att undersöka utbudet och innehållet av IKT-relaterade kursmål på
lärarutbildningen samt att undersöka vad som görs för att implementera IKT på lärarutbildningen. För att
uppnå detta syfte ämnar vi besvara följande frågor:
1) Vilka lärarprogram i Sverige har IKT-relaterade kursmål inom det allmänna utbildningsområdet?
) Vilka lärarprogram i Sverige erbjuder IKT-kurser som specialiseringar?
3) Hur förhåller sig dessa kursmål med EU:s direktiv för digital kompetens?
4) Hur jobbar man för att implementera IKT i lärarutbildningen?
Som metod använder vi oss av kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av kursmålen inom AUO- och
specialiseringskurserna från alla lärarutbildningar i Sverige. Vi genomför även tre intervjuer med personer
involverade i implementeringen av IKT på lärarprogrammet vid Göteborgs universitet, Högskolan i Borås
samt vid Linköpings universitet.
Vårt resultat visar att inte alla lärarutbildningar i Sverige har med IKT-relaterade mål inom det
allmänna utbildningsområdet, och endast 7 av 7 lärosäten erbjuder lärarstudenter IKT-relaterade
specialiseringskurser. Ingen av lärarutbildningarna lever upp till alla kriterier av EU:s definition av
digitalkompetens. Våra intervjuer visar att det som inte finns medtaget i kursmålen inte heller tas upp under
kursens gång. Därmed riskerar ett flertal av landets lärarstudenter att inte få någon utbildning inom IKT.
Göteborgs kommun och flera andra kommuner i landet har börjat kräva skolutvecklingens certifikat i
PIM (Praktisk IT- och mediekompetens) på nivå 3 av sina anställda lärare. När inte alla lärarutbildningar
kan tillgodose kommunernas anställningskrav blir valet av lärosäte viktigt för lärarstudenterna.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Lundmark Löndahl, Liselott
Ericsson, Helene
Nyckelord
digital kompetens
IKT
IT
kursmål
lärarprogra
Språk
sv