• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitalt kompetent lärare sökes - IKT på Sveriges lärarutbildningar

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att undersöka utbudet och innehållet av IKT-relaterade kursmål på lärarutbildningen samt att undersöka vad som görs för att implementera IKT på lärarutbildningen. För att uppnå detta syfte ämnar vi besvara följande frågor: 1) Vilka lärarprogram i Sverige har IKT-relaterade kursmål inom det allmänna utbildningsområdet? ) Vilka lärarprogram i Sverige erbjuder IKT-kurser som specialiseringar? 3) Hur förhåller sig dessa kursmål med EU:s direktiv för digital kompetens? 4) Hur jobbar man för att implementera IKT i lärarutbildningen? Som metod använder vi oss av kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av kursmålen inom AUO- och specialiseringskurserna från alla lärarutbildningar i Sverige. Vi genomför även tre intervjuer med personer involverade i implementeringen av IKT på lärarprogrammet vid Göteborgs universitet, Högskolan i Borås samt vid Linköpings universitet. Vårt resultat visar att inte alla lärarutbildningar i Sverige har med IKT-relaterade mål inom det allmänna utbildningsområdet, och endast 7 av 7 lärosäten erbjuder lärarstudenter IKT-relaterade specialiseringskurser. Ingen av lärarutbildningarna lever upp till alla kriterier av EU:s definition av digitalkompetens. Våra intervjuer visar att det som inte finns medtaget i kursmålen inte heller tas upp under kursens gång. Därmed riskerar ett flertal av landets lärarstudenter att inte få någon utbildning inom IKT. Göteborgs kommun och flera andra kommuner i landet har börjat kräva skolutvecklingens certifikat i PIM (Praktisk IT- och mediekompetens) på nivå 3 av sina anställda lärare. När inte alla lärarutbildningar kan tillgodose kommunernas anställningskrav blir valet av lärosäte viktigt för lärarstudenterna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20033
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20033_1.pdf (958.6Kb)
Datum
2009
Författare
Lundmark Löndahl, Liselott
Ericsson, Helene
Nyckelord
digital kompetens
IKT
IT
kursmål
lärarprogra
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV