Uppförandekoder ock köprättsligt image - fel.
Sammanfattning
Uppsatsen analyserar om en konsument har en juridisk möjlighet att hävda fel i varan efter det att ett företag har brutit mot sin etiska image. En etisk image skapas på många olika sätt, bland annat genom skrivna policydokument såsom uppförandekoder (codes of conduct). Om ett företag har skrivit och publicerat en sådan uppförandekod men sedan inte lever upp till den så innebär det att den etiska imagen är felaktig. Utifrån ett konsumentperspektiv uppkommer frågan om det kan föreligga fel i varan om ett företag bryter mot sin uppförandekod. I grunden för en sådan argumentering ligger dels att konsumenten i sitt val av produktinköp medvetet baserar inköpet och värderar varan efter den etiska image företaget förmedlar och dels att konsumenten faktiskt betalar för den kostnad den etiska profileringen medför. Kan en konsument med fog förvänta sig att den etiska imagen är en av varans egenskaper? Produktens fysiska egenskaper eller funktionalitet har ju inte förändrats. Trots detta kan en konsument uppleva att hon inte längre med rent samvete kan använda varan och dessutom så är nu varumärket i allmänhetens ögon stämplat som etiskt och moraliskt förkastligt. Kan en konsument, om ett företag bryter mot sin uppförandekod, hävda att det föreligger imagefel i varan?
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law