• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv

Abstract
Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi pedagoger är uppmärksamma på hur flickor och pojkar framställs i böckerna. Vi har därför valt att studera ett antal bilderböcker som många barn kommer i kontakt med ur ett genusperspektiv. Syftet med vår uppsats är att se hur flickor och pojkar framställs och se om vi kan utläsa några genusstereotyper. Vi har tittat på hur många av karaktärerna som har varit flickor respektive pojkar, hur karaktärerna beskrivs utifrån utseende, egenskaper och aktiviteter och undersökt om vi kan utläsa genusstereotypa drag.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/20053
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_20053_1.pdf (6.653Mb)
Date
2009
Author
Brithell, Åsa
Lövgren, Lisa
Keywords
bilderbok
genus
genusperspektiv
genusstereotyper
bild- och textanalys
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV