• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv

Sammanfattning
Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi pedagoger är uppmärksamma på hur flickor och pojkar framställs i böckerna. Vi har därför valt att studera ett antal bilderböcker som många barn kommer i kontakt med ur ett genusperspektiv. Syftet med vår uppsats är att se hur flickor och pojkar framställs och se om vi kan utläsa några genusstereotyper. Vi har tittat på hur många av karaktärerna som har varit flickor respektive pojkar, hur karaktärerna beskrivs utifrån utseende, egenskaper och aktiviteter och undersökt om vi kan utläsa genusstereotypa drag.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20053
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20053_1.pdf (6.653Mb)
Datum
2009
Författare
Brithell, Åsa
Lövgren, Lisa
Nyckelord
bilderbok
genus
genusperspektiv
genusstereotyper
bild- och textanalys
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV