Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv
Sammanfattning
Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få
möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen
möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi pedagoger är
uppmärksamma på hur flickor och pojkar framställs i böckerna. Vi har därför
valt att studera ett antal bilderböcker som många barn kommer i kontakt med
ur ett genusperspektiv. Syftet med vår uppsats är att se hur flickor och pojkar
framställs och se om vi kan utläsa några genusstereotyper. Vi har tittat på hur
många av karaktärerna som har varit flickor respektive pojkar, hur karaktärerna
beskrivs utifrån utseende, egenskaper och aktiviteter och undersökt om vi kan
utläsa genusstereotypa drag.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Brithell, Åsa
Lövgren, Lisa
Nyckelord
bilderbok
genus
genusperspektiv
genusstereotyper
bild- och textanalys
Språk
swe