Gehörs- och musiklära i musikesteters vardag och skolgång
Abstract
Titel: Gehörs- och musiklära i musikesteters vardag och skolgång – intervjustudie
om hur den gymnasiala kursen ”Gehörs- och musiklära” möter dagens musikesteter.
Författare: Zrinko Culjak
Termin och år: VT 2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Toivo Burlin
Examinator: Bengt Jacobsson
Rapportnummer: VT08 – 1193-7
Nyckelord: Gehörs- och musiklära (GeMu), gymnasieskola, Digitala läro- och
hjälpmedel, elevattityd.
Syfte:
Anledning till arbetet har varit att se hur dagens gymnasiala kurs GeMu (gehörs- och musiklära) möter
dagens musikesteter. Hur detta möte sker har fler utgångspunkter som samhälls- och musikutveckling
och elevattityd.
Huvudfrågor:
Hur ser dagens GEMU undervisning ut med hänsyn till läromedel, hjälpmedel och arbetssätt?
Hur resonerar eleverna kring kursen ”Gehörs- och musiklära”?
Hur förbereds eleverna i kursen utifrån informations- och kommunikationsteknik inom framtida
verksamhetsområde?
Metod:
Val av tillvägagångssätt har skett genom litteratursökning, intervjuer med lärare, elever och fd. elever.
Litteratur har undersökts för att se hur den aktuella forskningen och läroplanen tar hänsyn till dagens
musikesteter. Intervjuer och observationer har använts för att se hur det förhåller sig i den praktiska
verksamheten.
Resultat:
Vid återknytning till mina forskningsfrågor kan jag dra slutsatsen utifrån lärarnas svar, att de erbjuder
eleverna olika arbetssätt, verktyg och medier i kunskapssökandet som är relevanta i dagens samhälle
och verksamhetsområde. Båda lärarna försöker i möte med sina elever att ta lärandes perspektiv och
handleda dem i deras kunskapssökande som individer men också som grupp. Hur elever uppfattar
och tillämpar det som finns i gehörs- och musiklära med hänsyn till deras svar, beror huvudsakligen
mycket på vilken typ av musiktradition som är närvarande i deras vardagliga musicerande.
Betydelse för läraryrket:
Arbetet kan ge en fingervisning för lärare att oavsett vad som erbjuds eleverna i form av läromedel,
hjälpmedel och arbetssätt, så är det av betydelse att lärare bör synliggöra tydligt sambandet mellan
GeMu kursens innebörd i relation till elevernas praktiska musicerande och deras musikkultur.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Culjak, Zrinko
Keywords
gymnasieskola
Digitala läro- och hjälpmedel
Gehörs- och musiklära
elevattityd
Publication type
other
Language
swe