• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gehörs- och musiklära i musikesteters vardag och skolgång

Sammanfattning
Titel: Gehörs- och musiklära i musikesteters vardag och skolgång – intervjustudie om hur den gymnasiala kursen ”Gehörs- och musiklära” möter dagens musikesteter. Författare: Zrinko Culjak Termin och år: VT 2008 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Toivo Burlin Examinator: Bengt Jacobsson Rapportnummer: VT08 – 1193-7 Nyckelord: Gehörs- och musiklära (GeMu), gymnasieskola, Digitala läro- och hjälpmedel, elevattityd. Syfte: Anledning till arbetet har varit att se hur dagens gymnasiala kurs GeMu (gehörs- och musiklära) möter dagens musikesteter. Hur detta möte sker har fler utgångspunkter som samhälls- och musikutveckling och elevattityd. Huvudfrågor: Hur ser dagens GEMU undervisning ut med hänsyn till läromedel, hjälpmedel och arbetssätt? Hur resonerar eleverna kring kursen ”Gehörs- och musiklära”? Hur förbereds eleverna i kursen utifrån informations- och kommunikationsteknik inom framtida verksamhetsområde? Metod: Val av tillvägagångssätt har skett genom litteratursökning, intervjuer med lärare, elever och fd. elever. Litteratur har undersökts för att se hur den aktuella forskningen och läroplanen tar hänsyn till dagens musikesteter. Intervjuer och observationer har använts för att se hur det förhåller sig i den praktiska verksamheten. Resultat: Vid återknytning till mina forskningsfrågor kan jag dra slutsatsen utifrån lärarnas svar, att de erbjuder eleverna olika arbetssätt, verktyg och medier i kunskapssökandet som är relevanta i dagens samhälle och verksamhetsområde. Båda lärarna försöker i möte med sina elever att ta lärandes perspektiv och handleda dem i deras kunskapssökande som individer men också som grupp. Hur elever uppfattar och tillämpar det som finns i gehörs- och musiklära med hänsyn till deras svar, beror huvudsakligen mycket på vilken typ av musiktradition som är närvarande i deras vardagliga musicerande. Betydelse för läraryrket: Arbetet kan ge en fingervisning för lärare att oavsett vad som erbjuds eleverna i form av läromedel, hjälpmedel och arbetssätt, så är det av betydelse att lärare bör synliggöra tydligt sambandet mellan GeMu kursens innebörd i relation till elevernas praktiska musicerande och deras musikkultur.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20197
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20197_1.pdf (206.1Kb)
Datum
2008
Författare
Culjak, Zrinko
Nyckelord
gymnasieskola
Digitala läro- och hjälpmedel
Gehörs- och musiklära
elevattityd
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV