Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Elenor
dc.date.accessioned2009-05-11T08:38:33Z
dc.date.available2009-05-11T08:38:33Z
dc.date.issued2009-05-11T08:38:33Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20281
dc.description.abstractSammanfattning: Barn- och fritidsprogrammet är ett av gymnasieskolans treåriga yrkesförberedande program. Undervisningen är förlagd både i skolan och på praktik, så kallad arbetsplatsförlagd utbildning (APU). Tanken med APU:n är att knyta samman teoretiska och praktiska kunskaper för att skapa en djupare förståelse för att det teoretiska och praktiska hänger samman. APU:n skall också ge en introduktion till yrkeslivet. Undervisningen i skolan och APU:n utgör tillsammans en helhet som uppfyller programmets mål. APU:n på Barn- och fritidsprogrammet omfattar sammanlagt minst 15 veckor, vilka vanligen är fördelade över alla tre åren. I den här studien har åtta elever på Barn- och fritidsprogrammet intervjuats för att får reda på elevernas erfarenheter och tankar kring sin skolförlagda och arbetsplatsförlagda utbildning på Barn- och fritidsprogrammet. Jag har dessutom fört en samtalsintervju med tre av elevernas lärare för att få deras syn på APU och dess betydelse. Tyngdpunkten i studien är elevernas erfarenheter kring APU:n. För att skapa en djupare förståelse kring sambandet mellan teori och praktik har även tidigare forskning bearbetats och sammanställts mot elevernas egna uppfattningar. Tycker Barn- och fritidseleverna att APU:n är rolig och lärorik, eller är den kanske onödig? I denna uppsats får du svaret på vad just dessa åtta elever tyckte. Resultatet visar att elverna generellt sett är nöjda med sin utbildning på Barn- och fritidsprogrammet och att de tycker att APU:n fyller en viktig funktion. Ingen av elverna tycker att APU:n skall plockas bort från programmet utan alla tycker att den är mycket betydelsefull. Eleverna säger att de lär sig mycket och att det är roligt att komma ut i verksamheterna. Studien kan knytas till läraryrket genom att man som lärare på yrkesförberedande program kommer att planera upplägget och innehållet i karaktärsämneskurserna och i flera av kurserna är APU:n en betydelsefull del oavsett om man är elev eller lärare.
dc.language.isosween
dc.subjectBarn- och fritidsprogrammeten
dc.subjectupplevelseen
dc.subjectgymnasieeleveren
dc.subjectarbetsplatsförlagd utbildning (APU)en
dc.titleArbetsplatsförlagd utbildning - Länken mellan skola och arbetsliv. En studie grundad på åtta Barn- och fritidselevers upplevelser kring Arbetsplatsförlagd utbildning.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record