dc.contributor.author | Andersson, Elenor | |
dc.date.accessioned | 2009-05-11T08:38:33Z | |
dc.date.available | 2009-05-11T08:38:33Z | |
dc.date.issued | 2009-05-11T08:38:33Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/20281 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Barn- och fritidsprogrammet är ett av gymnasieskolans treåriga yrkesförberedande program. Undervisningen är förlagd både i skolan och på praktik, så kallad arbetsplatsförlagd utbildning (APU). Tanken med APU:n är att knyta samman teoretiska och praktiska kunskaper för att skapa en djupare förståelse för att det teoretiska och praktiska hänger samman. APU:n skall också ge en introduktion till yrkeslivet. Undervisningen i skolan och APU:n utgör tillsammans en helhet som uppfyller programmets mål. APU:n på Barn- och fritidsprogrammet omfattar sammanlagt minst 15 veckor, vilka vanligen är fördelade över alla tre åren. I den här studien har åtta elever på Barn- och fritidsprogrammet intervjuats för att får reda på elevernas erfarenheter och tankar kring sin skolförlagda och arbetsplatsförlagda utbildning på Barn- och fritidsprogrammet. Jag har dessutom fört en samtalsintervju med tre av elevernas lärare för att få deras syn på APU och dess betydelse. Tyngdpunkten i studien är elevernas erfarenheter kring APU:n. För att skapa en djupare förståelse kring sambandet mellan teori och praktik har även tidigare forskning bearbetats och sammanställts mot elevernas egna uppfattningar. Tycker Barn- och fritidseleverna att APU:n är rolig och lärorik, eller är den kanske onödig? I denna uppsats får du svaret på vad just dessa åtta elever tyckte. Resultatet visar att elverna generellt sett är nöjda med sin utbildning på Barn- och fritidsprogrammet och att de tycker att APU:n fyller en viktig funktion. Ingen av elverna tycker att APU:n skall plockas bort från programmet utan alla tycker att den är mycket betydelsefull. Eleverna säger att de lär sig mycket och att det är roligt att komma ut i verksamheterna. Studien kan knytas till läraryrket genom att man som lärare på yrkesförberedande program kommer att planera upplägget och innehållet i karaktärsämneskurserna och i flera av kurserna är APU:n en betydelsefull del oavsett om man är elev eller lärare. | |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Barn- och fritidsprogrammet | en |
dc.subject | upplevelse | en |
dc.subject | gymnasieelever | en |
dc.subject | arbetsplatsförlagd utbildning (APU) | en |
dc.title | Arbetsplatsförlagd utbildning - Länken mellan skola och arbetsliv. En studie grundad på åtta Barn- och fritidselevers upplevelser kring Arbetsplatsförlagd utbildning. | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |