Hur praktiseras open-book management inom detaljhandeln? En studie av tre Maxi ICA Stormarknad
Sammanfattning
Bakgrund och problem: För att företag ska klara sig i den hårda konkurrenssituation
som råder idag krävs att de ständigt förändras. Dessa förändringar bör genomföras på
ett sådant sätt att de gynnar företagets prestation genom att öka medarbetarnas
motivationsnivå. Att dra nytta av företagets humankapital blir allt viktigare då det som
driver lönsamhet och tillväxt i ett företag rör sig från utnyttjandet av fysiska resurser till
att använda sitt icke‐materiella kapital optimalt. Utmaningen företagen ställs inför idag
är att ständigt förbättra sin prestation för att locka kunder och klara konkurrensen. Med
detta i åtanke är open‐book management (OBM) en relevant metod att diskutera då den
syftar till att öka företagets prestation genom att öka medarbetarnas motivation. OBM är
en metod som innebär att alla inom organisationen ska delges finansiell information,
engageras i beslutsfattandet och uppmuntras att agera som om de vore ägare.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att förklara och diskutera metoden open‐book
management samt beskriva hur den kommer till uttryck i tre olika ICA‐butiker inom
profilen Maxi.
Metod: Vi har genomfört intervjuer med nyckelpersoner på olika positioner i tre Maxi
ICA Stormarknad. Det empiriska material vi fått har sedan analyserats med hjälp av den
teoretiska referensram vi skapat oss genom studier av forskning och litteratur inom
ämnet open‐book management. Därefter har vi fört en diskussion gällande butikernas
sätt att praktisera metoden för att avslutningsvis delge de slutsatser vi kommit fram till.
Resultat och slutsatser: Studien har visat att butikerna praktiserar OBM. Butikerna
använder dock olika delar av metoden och har implementerat styrsättet på olika sätt.
Dessutom ser vi en vilja bland butikerna att använda sig mer av styrsättet i framtiden.
Att kommunicera, motivera och styra organisationen med hjälp av finansiell information
kan alltså vara framtidens managementstrategi.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2009-06-10Författare
Kaasgaard, Sofia
Kärrholm, Elin
Nyckelord
Open‐book management, ekonomistyrning, finansiell
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
08-09-69
Språk
swe