• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Acta Universitatis Gothoburgensis
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Acta Universitatis Gothoburgensis
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genus i förskola och skola : förändringar i policy, perspektiv och praktik

Sammanfattning
I denna antologi presenteras några resultat från de undersökningar som genomförts inom projektet Förändrade köns-/genusordningar i skola och utbildning: Policy, perspektiv och praktik. Projektet har pågått under åren 2003 till 2006, finansierats av Vetenskapsrådets Utbildningsvetenskapliga kommitté och genomförts i samarbete mellan forskare vid flera universi-tet/högskolor. Från Malmö högskola kommer professor Ingegerd Tallberg Broman och FD Angerd Eilard, från Umeå universitet professor Gaby Weiner (nu emerita i Edinburgh) och doktorand Charlotta Edström, från Göteborgs universitet docent Eva Gannerud, FD Maria Hjalmarsson, professor Inga Wernersson, professor Elisabet Öhrn (tidigare vid Högskolan i Borås) och från Högskolan i Borås FD Ann-Sofie Holm. I föreliggande antologi har vi samlat några resultat från projektet med olika infallsvinklar för att få en bild av komplexiteten i hur förändrade samhällsförhållanden påverkat genusordning och konsekvenser av könstillhörighet i förskola och skola. Genom analyser av situationen i skolan och av olika typer av skoltexter (läromedel och styrdokument) beskrivs nuläget och förändringar av genusordning och jämställdhet i skolan. Resultaten visar att en genusordning där det manliga ges högre värde består, men att en hel del också har förändrats under de senaste decennierna. De föreställningar och värderingar om kön och genus som kommer till uttryck bland elever och lärare och i läromedel är motsägelsefulla. En lärarkommentar kan sammanfatta huvudtendensen: Jag är emot tendensen att ett kön skulle vara bättre/sämre. Heller talar jag utifrån olika-perspektivet. Olika: men ändå så lika…
Universitet
University of Gothenburg. Faculty of Education
Utgivare
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis
Övrig beskrivning
Med bidrag av Charlotta Edström, Umeå Universitet; Ingegerd Tallberg Broman, Malmö högskola; Eva Gannerud, Göteborgs universitet; Maria Hjalmarsson, Göteborgs universitet; Angerd Eilard, Malmö högskola; Ann-Sofie Holm, Högskolan i Borås; Gaby Weiner, University of Edinburgh och Elisabet Öhrn, Göteborgs universitet
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20411
Samlingar
  • Gothenburg Studies in Educational Sciences
Fil(er)
gupea_2077_20411_1.pdf (1.418Mb)
Datum
2009
Författare
Wernersson (red), Inga
Redaktör
Wernersson, Inga
Nyckelord
Pedagogik genusaspekter
Förskolan genusaspekter
Skolan genusaspekter
Genusordnning
Publikationstyp
book
ISBN
978-91-7346-660-8
ISSN
0436-1121
Serie/rapportnr.
Göteborg studies in educational sciences
283
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV