• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogik i praktik - att förbereda äldre multisjuka patienter inför samordnad vårdplanering

Sammanfattning
Bakgrund: Äldre multisjuka patienter har ofta återkommande vård- och omsorgsbehov och söker slutenvården.En viktig del i helheten är vad som händer patienten efter utskrivning från sjukhus. Den fortsatta vård- och omsorgen planeras vid den så kallade samordnade vårdplaneringen. För att kunna deltaga aktivt vid denna planering är det av stort värde att patient och anhörig är välinformerade. Syfte: Syftet med studien var att lyfta fram och belysa hur äldre multisjuka patienter och deras anhöriga förbereds inför den samordnade vårdplaneringen samt hur goda lärsituationer skapas. Metod: Datainsamlingen skedde genom kvalitativa intervjuer, utgående från en ickestandardiserad ansats med öppna frågor. Totalt intervjuades fem personer vid en geriatrisk klinik inom specialistsjukvården. Samtliga var kvinnor och utbildade sjuksköterskor med ansvar för vårdplanering. Resultat: Resultatet har systematiserats genom teman relaterade till att inventera kunskapsbehov, genom frågor från patient och anhörig och bedömning av kunskapsbehov. Tillfredsställa kunskapsbehov, utifrån kunskap och kompetens, uppdrag och roll ansvarsgränser, pedagogiska ställningstagande samt patientens förutsättningar. Lärsituationer, ankomstsamtalet, vardagliga samtalet, vårdplaneringsmötet och utskrivningstillfället beskrivs som optimala tillfällen för lärande. Dagens korta vårdtider och ansvarsgränser är viktiga utvecklingsområden. Slutsats: En slutsats var att förbereda någon, inför något, handlar om att möta dennes behov av att veta och förstå. Genom att möta patient och anhörigas kunskapsbehov skapas möjlighet för deras delaktighet i planeringen av den fortsatta vården. Det framkom också utvecklingsbehov av att tydliggöra ansvarsgränser och skapa bättre lärsituationer för samtal med patient och anhörig. Nyckelord: sårbara äldre, inskrivning på sjukhus, omvårdnad, utskrivning från sjukhus
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20423
Samlingar
  • C-uppsatser (- 2009)
Fil(er)
gupea_2077_20423_1.pdf (400.1Kb)
Datum
2009-06-16
Författare
Larsson, Anne-Charlotte
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV