Elevens egen roll i språkinlärningen - intervjuer med fem sfi-elever på kurs D
Sammanfattning
Denna uppsats behandlar fem sfi-studerandes egen roll i
inlärningsprocessen. Genom kvalitativa intervjuer rörande deras eget
ansvar för och inställning till inlärningen ges en bild av informanternas
egen roll i inlärningsprocessen.
I kursplanen för sfi är det tydligt att eleverna ska utvecklas till
självständiga inlärare som själva kan ta ansvar för inlärningen genom
val av arbetssätt och användande av inlärningsstrategier. Resultatet av
undersökningen är mycket varierande med stor skillnad i
strategianvändningen hos individerna. Det som är gemensamt är att de
inte upplever att det diskuteras i undervisningen. Den informant som
visar på genomtänkta strategier för inlärning utanför undervisningen har
därför tillägnat sig denna kunskap på egen hand.
Det största problemet för inlärning utanför skolan, uttrycker flera av
informanterna, är den bristfälliga kontakten med svenskar. Flera av dem
säger att det är det som saknas mest för en effektiv inlärning utanför
skolan och att de då intervjuerna genomfördes talade mycket lite
svenska utanför skoltid.
Utgångspunkten för undersökningen är främst, utöver den kursplan
som styr arbetet, Rebecca L. Oxfords klassificering av
inlärningsstrategier (1990) och Lightbown & Spadas beskrivning av
språkinlärning och förutsättningar för en effektiv inlärning (2006).
Lightbown och Spada tar upp ett flertal faktorer som påverkar
inlärningen positivt och där finns också delaktighet i undervisningen
och förståelse för arbetssätt bl.a. vilket behandlas i denna uppsats.
Informanterna har en positiv inställning till undervisning och en vilja att
arbeta med språket utanför skolan men saknar verktyg för att göra det
effektivt och med större variation.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2009-06-23Författare
Rosén, Ida
Nyckelord
sfi
självständighet
språkinlärning
Språk
swe