dc.description.abstract | Denna uppsats handlar om ordboksbeteende och ordboksanvändning hos
avancerade inlärare av svenska som främmande språk och andraspråk.
Arbetets syfte är att få ökad insikt om hur avancerade inlärare väljer,
använder och upplever ordböcker som hjälpmedel och redskap i sina
studier, och i fall ordboksaktiviteter upplevs påverka deras ordinlärning.
I en teoretisk bakgrund redogörs för tidigare forskning inom området,
med fokus på redogörelser av olika typer av ordböcker, samt tidigare
undersökningar om ordboksanvändning både inom svenskt och andra
språkområden. Som undersökningsmetod används intervjuer med totalt
fem avancerade inlärare av svenska. Frågorna som ställs till informanterna
handlar till stor del om deras erfarenheter, uppfattning och syn på
ordböcker som hjälpmedel samt den egna ordboksanvändningen.
Resultatet visar att de flesta av informanterna anser det bäst att använda
enspråkiga svenska ordböcker, och att de själva dagligen använder en
eller flera sådana. Vid val av en ordbok beaktas flera olika faktorer, som
användarvänligheten, priset och lärarrekommendationen. Majoriteten är
nöjda med sina val av ordböcker och ordböckerna används både vid
läsning och skrivning, och den vanligaste orsaken till användning är för
att ta reda på den korrekta användningen av ett ord. Det är sällan informanterna
upplever att de inte hittar den sökta informationen, men när
det händer handlar det oftast om att det sökta ordet inte återfinns som
uppslagsord. Endast en av informanterna har haft undervisning i ordboksanvändning,
och samtliga refererar sällan eller aldrig till användaranvisningen
i sin ordbok. Informanterna reflekterar inte särskilt mycket
över hur ordböckerna bättre skulle kunna utnyttjas. Däremot finns det
flera önskemål om en bra ordbok, som ska innehålla bra och tydliga
förklaringar samt grammatiska uppgifter som angivelser av genus. | en |