• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att använda och förstå en ordbok – en undersökning av ordboksanvändning hos några avancerade inlärare av svenska som andraspråk

Abstract
Denna uppsats handlar om ordboksbeteende och ordboksanvändning hos avancerade inlärare av svenska som främmande språk och andraspråk. Arbetets syfte är att få ökad insikt om hur avancerade inlärare väljer, använder och upplever ordböcker som hjälpmedel och redskap i sina studier, och i fall ordboksaktiviteter upplevs påverka deras ordinlärning. I en teoretisk bakgrund redogörs för tidigare forskning inom området, med fokus på redogörelser av olika typer av ordböcker, samt tidigare undersökningar om ordboksanvändning både inom svenskt och andra språkområden. Som undersökningsmetod används intervjuer med totalt fem avancerade inlärare av svenska. Frågorna som ställs till informanterna handlar till stor del om deras erfarenheter, uppfattning och syn på ordböcker som hjälpmedel samt den egna ordboksanvändningen. Resultatet visar att de flesta av informanterna anser det bäst att använda enspråkiga svenska ordböcker, och att de själva dagligen använder en eller flera sådana. Vid val av en ordbok beaktas flera olika faktorer, som användarvänligheten, priset och lärarrekommendationen. Majoriteten är nöjda med sina val av ordböcker och ordböckerna används både vid läsning och skrivning, och den vanligaste orsaken till användning är för att ta reda på den korrekta användningen av ett ord. Det är sällan informanterna upplever att de inte hittar den sökta informationen, men när det händer handlar det oftast om att det sökta ordet inte återfinns som uppslagsord. Endast en av informanterna har haft undervisning i ordboksanvändning, och samtliga refererar sällan eller aldrig till användaranvisningen i sin ordbok. Informanterna reflekterar inte särskilt mycket över hur ordböckerna bättre skulle kunna utnyttjas. Däremot finns det flera önskemål om en bra ordbok, som ska innehålla bra och tydliga förklaringar samt grammatiska uppgifter som angivelser av genus.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20501
Collections
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_20501_1.pdf (911.0Kb)
Date
2009-06-25
Author
Tsukanaka, Maiko
Keywords
avancerade inlärare
ordböcker
ordboksanvändning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV