dc.contributor.author | Landelius, Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2009-06-25T09:20:08Z | |
dc.date.available | 2009-06-25T09:20:08Z | |
dc.date.issued | 2009-06-25T09:20:08Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/20505 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: I kristider är det extremt viktigt att veta att ett företag har en
produkt som kunderna efterfrågar och värdesätter. Speciellt när det gäller tjänster som är föga
konkreta är det väsentligt att ha en medvetenhet om vad kunden efterfrågar och vad det kostar
att skapa det. Ett företags resurser måste allokeras för att matcha det värdeskapande som
kunden uppfattar som mervärde.
Syfte: Syftet med denna studie är att skapa en modell eller ett ramverk för att undersöka
resursmatchning i ett tjänstföretag. Studien ska ge riktlinjer om hur ett företag kan matcha
sina kostnader mot det kunden värdesätter med produkten. Vidare ska studien beröra hur
denna matchning kan analyseras och användas som beslutsunderlag rörande
kostnadsstyrningen i företaget.
Avgränsningar: Uppsatsen är fokuserad på tjänstesektorn och specifikt
försäkringsbranschen. Utöver detta dras även en gräns vid bilförsäkringar eftersom det är en
relativt konkret produkt. Slutligen studeras endast säljsidan av försäkringsbolaget eftersom det
är denna som måste skapa värde innan kunden faktiskt nyttjat produkten.
Metod: Studiens modell grundar sig på djupgående intervjuer för att identifiera de värden
som strävas efter att skapas av företaget. Vidare används enkätundersökningar för att samla in
de data som modellen kräver för att användas. Utöver detta har sekundärdata samlats in och
valts ut att ligga som grund och motivering till modellens utformande.
Resultat och slutsatser: Studiens slutsatser och resultat visar hur man kan använda modellen
för att matcha kostnader mot det värde som skapas. Som en del på väg mot detta visar även
modellen på problemområden där det finns oegentligheter i förhållandena mellan kunder,
ledning och kundcenter, det vill säga att modellen visar var företaget är utmärkande effektivt
och vad som måste ses över och förbättras. Två vägar till förbättring behandlas av modellen,
antingen effektiviseras värdeskapandet eller så justeras resursallokering till en mer optimal
nivå.
Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att undersöka tidsaspekten, det vill säga
modellens tillämpning över tid. Vidare borde större vikt och analys av olika kundsegment
vara ett nyttigt tillskott till modellen. Även antagandet om en avtagande marginaleffekt på
kundnöjdhet borde kunna appliceras på modellen för att utveckla dess analytiska
träffsäkerhet. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | en |
dc.relation.ispartofseries | 08-09-103M | en |
dc.subject | Kostnadsstyrning, resursallokering, värdeskapande, värdematchning | en |
dc.title | Försäkrat Intresse. En studie av kostnadsmatchning i försäkringsbranschen | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |