• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilka framgångsfaktorer är relevanta för att uppnå att IT-investeringar stödjer affärsstrategin?

Which Critical Success Factors are relevant to achieve the alignment of IT-investments with the business strategy?

Sammanfattning
Ett problem i många organisationer idag är att IT inte ses som en naturlig del av affären utan mer som en kostnad. IT-avdelningarna får själva ta på sig en del av skulden för detta då de har drivit misslyckade eller tom havererade projekt som har medfört kostnader som inte har lett till någon affärsnytta. Många projekt har kostat långt mycket mer än förväntat och den förväntade nyttan har blivit mindre än vad som räknats med från början. I vissa fall talar IT-ledningeninte heller ett språk som affärsledningen förstår. Affärsledningen i sin tur har ofta inte sett IT-investeringar som en del i en större förändring med organisationsjusteringar och investeringar i kompetens och processer utan lämnat investeringen utan att anpassa organisationen efter de tekniska förutsättningarna. Vi tror att IT-investeringar inte sällan sker utan att de har satts i ett affärsstrategiskt perspektiv. I den här uppsatsen vill vi därför belysa några framgångsfaktorer för hur organisationen kan säkerställa att IT-investeringar kommer att stödja affärsstrategin.Vilka framgångsfaktorer är relevanta för att uppnå att IT-investeringar ska stödja affärsstrategin? Efter litteraturstudier och intervjuer med personer i olika ledande roller på sex olika företag har vi hittat sex faktorer som vi tror är nödvändigt att beakta för att en organisations IT-investeringar ska stödja affärsstrategin. Att hela organisationen, både verksamhetssidan och IT, har en gemensam bild av organisationens vision och delmål är grundläggande för att IT-investeringar ska stödja affärsstrategin. Att visionen och affärsstrategin kommuniceras ut i organisationen av en ledning som tydligt stödjer de projekt som prioriterats enligt en strukturerad process är också nödvändiga för att IT-investeringar ska stödja affärsstrategin. Det är också av största vikt att det finns tydliga roller som hanterar både investeringsprioritering, projektgenomförande och utvärdering enligt strukturerade processer.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20526
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_20526_1.pdf (810.8Kb)
Datum
2009-06-29
Författare
Berg, Eva
Finnskog, Kari
Petersson, Anna
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2009:033
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV