Visa enkel post

dc.contributor.authorBerg, Eva
dc.contributor.authorFinnskog, Kari
dc.contributor.authorPetersson, Anna
dc.date.accessioned2009-06-29T10:06:55Z
dc.date.available2009-06-29T10:06:55Z
dc.date.issued2009-06-29T10:06:55Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20526
dc.description.abstractEtt problem i många organisationer idag är att IT inte ses som en naturlig del av affären utan mer som en kostnad. IT-avdelningarna får själva ta på sig en del av skulden för detta då de har drivit misslyckade eller tom havererade projekt som har medfört kostnader som inte har lett till någon affärsnytta. Många projekt har kostat långt mycket mer än förväntat och den förväntade nyttan har blivit mindre än vad som räknats med från början. I vissa fall talar IT-ledningeninte heller ett språk som affärsledningen förstår. Affärsledningen i sin tur har ofta inte sett IT-investeringar som en del i en större förändring med organisationsjusteringar och investeringar i kompetens och processer utan lämnat investeringen utan att anpassa organisationen efter de tekniska förutsättningarna. Vi tror att IT-investeringar inte sällan sker utan att de har satts i ett affärsstrategiskt perspektiv. I den här uppsatsen vill vi därför belysa några framgångsfaktorer för hur organisationen kan säkerställa att IT-investeringar kommer att stödja affärsstrategin.Vilka framgångsfaktorer är relevanta för att uppnå att IT-investeringar ska stödja affärsstrategin? Efter litteraturstudier och intervjuer med personer i olika ledande roller på sex olika företag har vi hittat sex faktorer som vi tror är nödvändigt att beakta för att en organisations IT-investeringar ska stödja affärsstrategin. Att hela organisationen, både verksamhetssidan och IT, har en gemensam bild av organisationens vision och delmål är grundläggande för att IT-investeringar ska stödja affärsstrategin. Att visionen och affärsstrategin kommuniceras ut i organisationen av en ledning som tydligt stödjer de projekt som prioriterats enligt en strukturerad process är också nödvändiga för att IT-investeringar ska stödja affärsstrategin. Det är också av största vikt att det finns tydliga roller som hanterar både investeringsprioritering, projektgenomförande och utvärdering enligt strukturerade processer.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesReport/Department of Applied Information Technologyen
dc.relation.ispartofseries2009:033en
dc.titleVilka framgångsfaktorer är relevanta för att uppnå att IT-investeringar stödjer affärsstrategin?en
dc.title.alternativeWhich Critical Success Factors are relevant to achieve the alignment of IT-investments with the business strategy?en
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post