• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Åberopandet av annans varumärke i reklam för den egna varan

Abstract
Syftet med uppsatsen är att utreda på vilka sätt en näringsidkare får använda sig av någon annans varumärke för att marknadsföra den egna varan. Utgångspunkten till svaret på frågan finns i ensamrätten, vilken definieras i 4 § varumärkeslagen (VmL). Hur långt ensamrätten till ett varumärke egentligen sträcker sig och vilka rättigheter ett varumärke genererar till dess innehavare är dock inte en självklarhet. För att försöka besvara huvudfrågan utreds därför ensamrättes gränser samt begreppet "varumärkesanvändning". Motiveringarna till varför en näringsidkare vill åberopa någon annans varumärke i marknadsföring för den egna varan är otaliga och sätten att använda ett varumärke likaså. Några av alla dessa sätt, till exempel åberopandet av annans varumärke i jämförande reklam och åberopandet av annans varumärke för att beskriva den egna varan, och deras tillåtlighet i förhållande till rådande lagstiftning presenteras därför, för att visa hur den gällande lagstiftningen fungerar. Dessa två delar knyts sedan samman i en diskussion om huruvida det skydd som näringsidkare erbjuds genom den gällande varumärkesrätten är tillräcklig i dagens samhälle och om den till fullo uppfyller de syften som den från början skapades för att skydda.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/2057
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
200237.pdf (141.2Kb)
Date
2002
Author
Fäldt, Kristina
Language
en
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV