• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Medicine / Institutionen för medicin
  • Magisteruppsatser, Folkhälsovetenskapligt program
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Medicine / Institutionen för medicin
  • Magisteruppsatser, Folkhälsovetenskapligt program
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolan som hälsofrämjande arena - En studie av mat och måltidsmiljö i 25 skolor i Västra Götaland

School as healthpromoting arena. A study about food and dining environment in 25 schools in Västra Götaland.

Sammanfattning
Introduktion: Förekomsten av övervikt och fetma bland barn har ökat kraftigt de senaste 25 åren. Svenska barn äter alltför lite frukt och grönsaker och alltför mycket godis, glass, läsk och snacks. Nutritionister på Livsmedelverket har formulerat riktlinjer för barns matvanor i skriften ”Bra mat i skolan”. Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur 26 skolor i Västra Götaland arbetar hälsofrämjande med fokus på kosten. Syftet var även att undersöka förekomsten av övervikt och fetma bland skolbarnen i årskurs ett och två. Metod: Uppgifter om hur skolorna arbetar hälsofrämjande samlades in med hjälp av en enkät som utgick ifrån Livsmedelsverkets riktlinjer. Det var 25 skolor som besvarade enkäten. Förekomsten av övervikt och fetma beräknades med data från studien ”WHO European Childhood Obesity Surveillance Initiative”. Resultat: Ingen av skolorna följer helt Livsmedelsverkets riktlinjer. Den skola som fick bäst resultat hade 33 poäng av 42 möjliga. Kommunala skolor fick bättre resultat än friskolor. Skolor med mottagningskök hade lika goda resultat som skolor med matlagningskök. Förekomsten av övervikt och fetma var 18 %. Diskussion: Det finns potential att utveckla det hälsofrämjande arbetet med mat på skolorna. Kommuner och skolor behöver strategiska dokument att utgå ifrån. Skolpersonal, elever och föräldrar behöver bli mer delaktiga. Det tycks genomgående saknas pengar för att realisera de önskade insatserna, det krävs dock även kunskap, intresse och engagemang. Ett skolbaserat interventionsprogram kan främja en hälsosam viktutveckling bland barnen. Detta gynnar främst barn med låg socioekonomisk status. Maten i skolan är viktig eftersom den påverkar barnens tillväxt och hälsa nu och även deras hälsa i vuxenlivet.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Folkhälsovetenskapligt program
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20741
Samlingar
  • Magisteruppsatser, Folkhälsovetenskapligt program
Fil(er)
gupea_2077_20741_1.pdf (280.1Kb)
Datum
2009-07-01
Författare
Englund, Katarina
Nyckelord
barn, skola, kost, hälsopromotion, övervikt
children, school, health promotion, overweight
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV