• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det goda mötet. Förmågor hos sjuksköterskan som bidrar till det goda mötet med den äldre patienten och dennes närstående

Sammanfattning
Syftet med litteraturstudien var att beskriva förmågor hos sjuksköterskan som bidrar till det goda mötet. Att möta människor är grunden för all mellanmänsklig kontakt och det innebär ett samspel mellan människor som berörs. Goda möten ger ofta glädje, tillfredsställelse och ibland en känsla av lycka. Redan under tidig barndom grundläggs förmågor till empati och förmågan att kunna förstå sig på andra människor. Via självkännedom och intresse till att utvecklas som yrkesmänniska kan sjuksköterskan medvetandegöra de förmågor som bidrar till det goda mötet. Orlando och Travelbee beskriver reflektionens betydelse för att sjuksköterskan skall kunna utvärdera och planera omvårdnadsarbetet. Eriksson redogör för betydelsen av den vårdande relationen. Litteraturstudien bygger på 14 vetenskapliga artiklar, två kvantitativa, tio kvalitativa och en review. Studierna har utförts på äldreboenden och sjukhus. Resultatet baseras på vad sjuksköterskan, patienten och närstående uppfattade som betydelsefulla förmågor hos sjusköterskan för att få till stånd ett gott möte. Det visade sig att sjuksköterskan skall vara närvarande och öppen, lyssna aktivt, ha humor och empati i mötet. Vissa förmågor är starkare relaterade till varandra än andra som till exempel att vara närvarande, öppen, lyssna och ha humor. Dessa förmågor är intimt förknippade med empati och besitter sjuksköterskan dessa förmågor har hon insikten att kunna bekräfta patienten och närstående. Studien har betydelse i praktiken för att medvetandegöra betydelsen av dessa förmågor i mötet med patienten och närstående. Genom att detta lyfts fram finns en möjlighet till kompetensutveckling för sjuksköterskor i det dagliga arbetet, så att det goda mötet kan kvalitetssäkras. Området behöver studeras vidare. Vi fann inga studier som beskrev det goda mötet på vårdcentral, vilket blir nästa utmaning i fortsatta studier. Nyckelord: patient-sjuksköterskerelation, kommunikation, äldre, närstående, humor
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20782
Samlingar
  • C-uppsatser (- 2009)
Fil(er)
gupea_2077_20782_1.pdf (153.7Kb)
Datum
2009-08-05
Författare
Bäck-Edberg, Catarina
Janmarker, Lena
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV