Visa enkel post

dc.contributor.authorKristensen, Kerstin
dc.date.accessioned2009-08-17T11:58:41Z
dc.date.available2009-08-17T11:58:41Z
dc.date.issued2009-08-17T11:58:41Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20805
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka vilken diskurs som präglar föreställningarna om vilka män som är våldsamma och vilka kvinnor som blir våldsutsatta. De två frågor som ligger till grund för studien är, "Vilka män tror du är våldsamma mot kvinnor och barn?" och "Vilka kvinnor tror du blir våldsutsatta?" i en nära relation. Metod: En kvalitativ metod där två öppna svar i en skriftlig enkät analyserats utifrån kvalitativ innehållsanalys och en maktanalys på diskursnivå. Resultat: Studien ger ett tydligt resultat, att föreställningarna inte harmonierar med den dominerande diskursen, det vill säga könsmaktsdiskursen. Det är dock inte entydigt, eftersom föreställningarna skiljer sig när det gäller våldsamma män och våldsutsatta kvinnor. Föreställningarna kring vilka män det är som är våldsamma mot kvinnor och barn i en nära relation hamnar tydligt inom avvikelsediskursen. När det gäller föreställningarna kring vilka kvinnor det är som blir våldsutsatta i en nära relation så hamnar dessa i könsmaktsdiskursen. Men inte med samma självklarhet, då den största kategorin för kvinnor är "vem som helst" vilket ger en öppning för två tolkningar, antingen enligt könsmaktsdiskursen eller VARKEN ELLER. Men, begreppet "vem som helst" är kan man säga den vardagliga beteckningen på "könsmaktsdiskursen" så därför hamnar föreställningarna tolkningsmässigt inom könsmaktsdiskursen.en
dc.language.isosween
dc.subjectmyten
dc.subjectföreställningen
dc.subjectmäns våld mot kvinnoren
dc.subjectkvinnofriden
dc.subjectvåldsamma mänen
dc.subjectvåldsutsatta kvinnoren
dc.titleSamma gamla myter? - föreställningar om vilka män som slår respektive kvinnor som blir våldsutsattaen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post