Visa enkel post

dc.contributor.authorAndersson, Carina
dc.contributor.authorJohansson, Rickard
dc.date.accessioned2009-08-20T08:43:38Z
dc.date.available2009-08-20T08:43:38Z
dc.date.issued2009-08-20T08:43:38Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20819
dc.description.abstractSyfte: Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka hur nya enhetschefer formar sitt chefskap i en offentlig organisation. Genom chefernas berättelser vill vi utveckla vår förståelse för hur chefskap formas och visa på vilka aspeketer som upplevs som betydelsefulla för stödjandet av chefernas identitetsarbete. Teori: För att beskriva formandet av chefskapet har vi valt identitet som teoretiskt analysverktyg. Vi har främst valt att använda forskningsinriktningen kring identitetsarbete som berör formandet, underhållandet, förstärkandet och reviderandet i det pågående konstruerandet av svaren på bland annat "Vem är jag?", "Vad gör jag?" och "Vad står jag för?". Vi har även valt att använda delar av forskningsinriktningar kring identitetsreglerande och social identitetsteori som ett komplement till det i forskningen mer individinriktade identitetsarbetet. I uppsatsen beskrivs tidigare ledarskapsforskning, distinktioner mellan chef- och ledarskap, offentlig sektor, introduktionsutbildningar samt hur identitetsbegreppet används i chef- och ledarskapsforskningen. Metod: I studien intervjuas åtta stycken relativt nytillträdda enhetschefer och vi har fått ta del av deras berättelser om deras chefskap hittills. Det har urskiljts elva teman ur den samlade identitetsforskningen som använts i analysen av intervjuerna. Vi har även valt att i korthet analysera ett par textdokument som berör chefskap på olika sätt. Resultat: Studien har visat på aspekter som är viktiga för chefer då de som nytillträdda formar sitt chefskap. Vi vill bland dessa nämn: att ledarskap ofta betrakas som mer önskvärt än chefskap, att det finns ökat behov av respons hos nya chefer från medarbetare eller andra chefer, att nya chefer ser på chefskapet som ett uppdrag samt hur viktigt det är att vara medveten om vilka signaler som sänds ut via utbildningsdokument och ledarskapspolicy. Det framkommer även att övergången från medarbetare till chef inte uttrycks som något dramatiskt för de intervjuade.en
dc.language.isosween
dc.subjectoffentlig sektoren
dc.subjectidentiteten
dc.subjectidentitetsarbeteen
dc.subjectidentitetsreglerandeen
dc.subjectchefskapen
dc.subjectledarskapen
dc.subjectenhetschefen
dc.titleFormande av chefskap - nya kommunala enhetschefers identitetsarbeteen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post