dc.contributor.author | Andersson, Carina | |
dc.contributor.author | Johansson, Rickard | |
dc.date.accessioned | 2009-08-20T08:43:38Z | |
dc.date.available | 2009-08-20T08:43:38Z | |
dc.date.issued | 2009-08-20T08:43:38Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/20819 | |
dc.description.abstract | Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka hur nya enhetschefer formar sitt chefskap i en offentlig organisation. Genom chefernas berättelser vill vi utveckla vår förståelse för hur chefskap formas och visa på vilka aspeketer som upplevs som betydelsefulla för stödjandet av chefernas identitetsarbete. Teori: För att beskriva formandet av chefskapet har vi valt identitet som teoretiskt analysverktyg. Vi har främst valt att använda forskningsinriktningen kring identitetsarbete som berör formandet, underhållandet, förstärkandet och reviderandet i det pågående konstruerandet av svaren på bland annat "Vem är jag?", "Vad gör jag?" och "Vad står jag för?". Vi har även valt att använda delar av forskningsinriktningar kring identitetsreglerande och social identitetsteori som ett komplement till det i forskningen mer individinriktade identitetsarbetet. I uppsatsen beskrivs tidigare ledarskapsforskning, distinktioner mellan chef- och ledarskap, offentlig sektor, introduktionsutbildningar samt hur identitetsbegreppet används i chef- och ledarskapsforskningen. Metod: I studien intervjuas åtta stycken relativt nytillträdda enhetschefer och vi har fått ta del av deras berättelser om deras chefskap hittills. Det har urskiljts elva teman ur den samlade identitetsforskningen som använts i analysen av intervjuerna. Vi har även valt att i korthet analysera ett par textdokument som berör chefskap på olika sätt. Resultat: Studien har visat på aspekter som är viktiga för chefer då de som nytillträdda formar sitt chefskap. Vi vill bland dessa nämn: att ledarskap ofta betrakas som mer önskvärt än chefskap, att det finns ökat behov av respons hos nya chefer från medarbetare eller andra chefer, att nya chefer ser på chefskapet som ett uppdrag samt hur viktigt det är att vara medveten om vilka signaler som sänds ut via utbildningsdokument och ledarskapspolicy. Det framkommer även att övergången från medarbetare till chef inte uttrycks som något dramatiskt för de intervjuade. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | offentlig sektor | en |
dc.subject | identitet | en |
dc.subject | identitetsarbete | en |
dc.subject | identitetsreglerande | en |
dc.subject | chefskap | en |
dc.subject | ledarskap | en |
dc.subject | enhetschef | en |
dc.title | Formande av chefskap - nya kommunala enhetschefers identitetsarbete | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |