Show simple item record

dc.contributor.authorNordwall, Lena
dc.contributor.authorSkånberg, Annelie
dc.date.accessioned2009-08-24T07:29:38Z
dc.date.available2009-08-24T07:29:38Z
dc.date.issued2009-08-24T07:29:38Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20860
dc.description.abstractBakgrund: Vi upplever att många lärare inom skolväsendet inte besitter tillräckligt med kunskap om hur man bör agera om en elev har svåra läs- och skrivsvårigheter. Hur vet man att en elev är i behov av dyslexidiagnostisering, och vem är det som utför diagnostiseringen? Vår erfarenhet säger oss att det i skolvärlden ofta krävs en diagnos föra att rätt pedagogiskt stöd ska erbjudas eleven. Syfte: Studiens syfte är att studera hur forskningslitteratur beskriver utredning och diagnostisering av dyslexi. Litteraturstudien avser att besvara syftet utifrån frågeställningarna * Vilken är författarens framställning vad det gäller definition och förekomst av dyslexi? * Vilka tecken/kriterier indikerar när det är befogat att göra en utredning? * Vem är det som avgör när en utredning är befogad? * Hur går en dyslexiutredning till? * Vad blir de pedagogiska konsekvenser av en dyslexidiagnos? Metod: Den metod som används för att besvara syfte och frågeställningar är en komparativ litteraturstuide, där fokus ligger på att jämföra fem ämnesadekvata texter, hämtade från aktuell forskningslitteratur. I jämförelsen ligger fokus främst på att belysa de olikheter som uppdagas. De texter som används för undersökningen är publicerade mellan 1999-2009. Resultat: I vårt resultat framkommer att i den jämförda litteraturen är det stora skillnader kring hur dyslexi diagnostiseras, vilka kriterier som ger indikationer på dyslexi, vem det är som avgör om en dyslexidiagnostisering skall genomföras samt vilka pedagogiska konsekvenser som en dyslexidiagnostisering medför. Svaren på frågorna är starkt förknippade med det vetenskapliga fält forskaren representerar, det vill säga om man tror att dyslexi är biologiskt betingat eller om det är resultat av den miljö som omger individen. Betydelse för läraryrket: Ämnet har hög utbildningsvetenskaplig relevans, då man som lärare förr eller senare möter elever med dyslexi. Därför är det av vikt att läraren besitter kunskap om hur hon i sin yrkesroll bemöter eleven som får en dyslexidiagnos samt ser till att eleven ges möjlighet till det pedagogiska stöd som behövs för att eleven ska nå upp till kunskapsmålen.en
dc.language.isosween
dc.subjectdyslexien
dc.subjectläs- och skrivsvårigheteren
dc.subjectdiagnosen
dc.subjectfunktionshinderen
dc.subjectlitteraturstudieen
dc.titleVilse i dyslexidjungeln - En komparativ litteraturstudie om dyslexidiagnostiseringen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record