• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Law / Juridiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Risken för miljöskaderelaterade skador till följd av järnvägsdrift, ett ersättningsrättsligt perspektiv

Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att med hjälp av en ersättningsrättslig juridisk metod, med avstamp i en olycka vid järnvägsdrift, undersöka tillämpliga regler både i teori och praktik. Den praktiska delen av uppsatsen tar sin utgångspunkt i Göteborgs Hamn AB (GHAB) som verkar i Göteborgs hamn. I närheten av hamnen ligger Torsviken, ett naturskönt friluftsområde med unikt fågelliv som är beläget på Hisingen i Göteborg. Vid denna typ av transportverksamhet som utförs av GHAB finns det en risk att det sker en olycka. En del av GHAB:s arbete innebär därmed att försöka minimera denna risk genom säkerhetsinstruktioner, förebyggande arbete och utbildning av personalen. I uppsatsen ligger fokus på miljörelaterade skador, men även andra typer av skador som kan tänkas uppkomma till följd av en järnvägsolycka eller järnvägsdriften i allmänhet kommer att behandlas. Ett stort antal regler och regelkomplex kan tänkas aktualiseras till följd av en miljörelaterad järnvägsolycka. Beroende på tillämpligt regelverk kan de kallas sakskador, föroreningsskador, allvarliga miljöskador, eller miljöskador. Vem som har ansvaret att ersätta, avhjälpa eller vidta andra åtgärder för de skador som uppkommer är av betydelse, då företagen som är involverade i verksamheten måste vara medvetna om vilket ansvar de bär. Sammanfattningsvis kan sägas att slutsatsen av denna uppsats är att ett stort ansvar ligger den aktör som är innehavare av järnvägsspåren, vilket i förevarande fall är GHAB. Denna person har ett stort ansvar gentemot tredje man och har vissa möjligheter att avkräva ansvar från transportören. Genom såväl de befordringsavtal som sluts mellan järnvägsinnehavaren och transportören, och dels genom försäkringar kan den som enligt lag ansvarar för de skador som uppstår sprida och minimera risken att i slutändan stå för hela kostnaden för den uppkomna skadan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21091
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
gupea_2077_21091_1.pdf (177.5Kb)
Datum
2009-09-21
Författare
Andréasson, Charlotte
Nyckelord
Ersättningsrätt
Serie/rapportnr.
2009:30
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV