• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Normalitet och avvikelse i gymnasieskolan. En diskursanalys av 78 pedagogers beskrivningar av eleven i behov av särskilt stöd

Abstract
1. Syfte Syftet med denna uppsats var att undersöka hur 78 pedagoger på en gymnasieskola beskriver en typisk elev i behov av särskilt stöd. Det övergripande syftet var att studera vad som utmärker diskursen kring eleven och studien utgick från begrepp som normalitet och avvikelse samt utformandet av specialpedagogiskt stöd. 2. Bakgrund Undersökning tog sin grund i en socialkonstruktionistisk ansats vilket innebär en uppfattning att fenomen tolkas av individer och måste bland annat ses i ett socialt sammanhang. I detta fall innebär det att det är pedagogernas uppfattningar om eleven som beskrivs och inte vem eller hur eleven ifråga är. 3. Metod Studien är av kvalitativ karaktär och som analysmetod användes Norman Faircloughs kritiska diskursanalys. Diskursanalysens fokus ligger på språk samt språkbruk och det är brevsvar från pedagogerna som har analyserats utifrån denna metod. 4. Resultat Resultatet har utifrån ovanstående teoretiska ansats analyserats utifrån en syn på eleven som betonar ett helhetsperspektiv, med fokus både på individ, skolan som institution samt sociala faktorer. Resultatet visade att beskrivningarna av eleven i behov av särskilt stöd gav uttryck för att svårigheter överlag uppfattas som individbundna. Dock visade det sig också att eleven inte ses som ett objekt utan möjlighet att påverka förhållanden utan snarare att det ligger i dennes makt, alternativt är dennes ansvar, att förändra omständigheter. Diskursen utmärktes således av ett kategoriskt synsätt. De faktorer som svaren berörde var områden som exempelvis sociala/psykosociala faktorer, kunskapsrelaterade faktorer, olika funktionsnedsättningar samt faktorer kopplade till skolmiljö. Ett fåtal av pedagogernas utsagor fokuserade undervisningskontexten. Att studera vilka förhållningssätt och synsätt som råder i verksamheten kan ge värdefull information för fortsatt kunskapsutveckling. Förhoppningsvis är denna undersökning ett bidrag i denna riktning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21126
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_21126_1.pdf (151.4Kb)
Date
2009-09-24
Author
Jiveborn, Linda
Keywords
avvikelse
diskursanalys
normalitet
socialkonstruktionism
specialpedagogik
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV