Hur fungerar mötet skola och elev med diabetes? Vad behöver förändras?
Abstract
Syftet kan beskrivas med följande fråga: Hur skall mötet mellan en elev med diabetes och skolan genomföras, enligt föräldrar och lärare för att mötet skall bli så optimalt som möjligt för alla inblandade parter? Teori: Pedagogik som behandlar samarbetet mellan hem och skola har använts. Medicinska studier som beskriver diabetes samt de fysiska, mentala och sociala konsekvenserna av diabetes har också utnyttjats. Metod: En kvalitativ ansats och informationsinsamling i form av djupintervjuer har genomförts. Fem föräldrar och fyra lärare till barn med diabetes intervjuades. Intervjuerna spelades in, skrevs ut och analyserades. Resultat: I intervjuerna avseende första mötet framkom att skolan inte fullt ut förstår de individuella variationerna vid diabetes. En del föräldrar upplever till och med att skolledningen är ointresserad av den enskilde eleven och hans/hennes diabetes. Tidigare erfarenheter som arbetslagen har av diabetes kan inte nog värdesättas. Skolorna erbjuder inte alla pedagoger de befintliga utbildningarna däremot vill pedagogerna gärna gå dem. Det viktigaste i mötet mellan ett barn med diabetes och skolan är lyhördhet samt acceptans från skolledning, föräldrar och skolpersonal. Ett första samordningsmöte där skolledning kallar samman och medverkar är också viktigt och skall ske så tidigt som möjligt. Det visar sig att läraren behöver såväl stöttning från kolleger som avlastning, då en elev med diabetes börjar i klassen. Avlastningen behövs för att orka och hinna med i vissa skeden, men också för att lätta på den totala psykiska belastningen på läraren. Studien resulterar i ett antal rekommendationer för hur mötet mellan skola och ett barn med diabetes skall genomföras, för att fungera så smidigt som möjligt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009-09-28Author
Lundstedt Nordén, Magdalena
Keywords
skola
diabetes
föräldrar
lärare
intervjuer
Language
swe