dc.contributor.author | Starefors, Karin | |
dc.contributor.author | Österberg, Gunilla | |
dc.date.accessioned | 2009-10-01T08:31:47Z | |
dc.date.available | 2009-10-01T08:31:47Z | |
dc.date.issued | 2009-10-01T08:31:47Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21171 | |
dc.description.abstract | Syfte: Studiens syfte har varit att granska och problematisera hur elevhälsoteamet på några olika skolor arbetar med elever i svårigheter och hur man går tillväga om hem och skola har olika syn på skolsvårigheterna. Våra frågeställningar för att besvara syftet: Finns enligt elevhälsoteamen skilda uppfattningar mellan elevhälsoteam och föräldrar i fråga om elevers skolsvårigheter? Om så är fallet - vari består dessa skilda uppfattningar? Hur formulerar sig elevhälsan kring elever i behov av särskilt stöd utifrån individ och miljö? Vem eller vad påverkar hur man arbetar vidare med elevens upplevda skolsvårigheter? Metod: Metoden som användes var en kvalitativ intervjustudie med fyra elevhälsoteam. Dessa gjordes i form av gruppintervjuer. Vi har följt en intervjuguide med öppna halvstrukturerade frågor som efter intervjun transkriberats och sedan bearbetats och analyserats utifrån undersökningens syfte. Resultat: Vi har under våra intervjuer fått exempel på hur teamens medlemmar ger uttryck för att skolmiljön kan vara orsaken till att en elev hamnar i skolsvårigheter. Samtidigt som vi också har fått exempel på att när skolan upplever ett problem tillskriver den ofta eleven det problematiska. Skolan har sin bild av eleven och föräldrarna har sin bild av sitt barn, när denna bild inte överensstämmer får det konsekvenser. Det finns en hög grad av samstämmighet när man lyssnar på teamen, och det finns en stor enighet kring vikten av god kommunikation med hemmet. Två nyckelord som blir tydliga i vårt resultat är balansgång och förhandling. Teamen betonar vikten av att vara lojal både med eleven och med dennes föräldrar, men framhåller samtidigt betydelsen av ett gott samarbete med pedagogerna för att stärka eleven i svårigheter. Detta kan leda till en förhandling om normalitet. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | elevhälsoteam | en |
dc.subject | specialpedagogik | en |
dc.subject | normalitet | en |
dc.subject | förhandling | en |
dc.title | "Risken är att man ibland har bestämt sig för vad som är problemet" - en intervjustudie med elevhälsoteam | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |