Show simple item record

dc.contributor.authorStarefors, Karin
dc.contributor.authorÖsterberg, Gunilla
dc.date.accessioned2009-10-01T08:31:47Z
dc.date.available2009-10-01T08:31:47Z
dc.date.issued2009-10-01T08:31:47Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21171
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte har varit att granska och problematisera hur elevhälsoteamet på några olika skolor arbetar med elever i svårigheter och hur man går tillväga om hem och skola har olika syn på skolsvårigheterna. Våra frågeställningar för att besvara syftet: Finns enligt elevhälsoteamen skilda uppfattningar mellan elevhälsoteam och föräldrar i fråga om elevers skolsvårigheter? Om så är fallet - vari består dessa skilda uppfattningar? Hur formulerar sig elevhälsan kring elever i behov av särskilt stöd utifrån individ och miljö? Vem eller vad påverkar hur man arbetar vidare med elevens upplevda skolsvårigheter? Metod: Metoden som användes var en kvalitativ intervjustudie med fyra elevhälsoteam. Dessa gjordes i form av gruppintervjuer. Vi har följt en intervjuguide med öppna halvstrukturerade frågor som efter intervjun transkriberats och sedan bearbetats och analyserats utifrån undersökningens syfte. Resultat: Vi har under våra intervjuer fått exempel på hur teamens medlemmar ger uttryck för att skolmiljön kan vara orsaken till att en elev hamnar i skolsvårigheter. Samtidigt som vi också har fått exempel på att när skolan upplever ett problem tillskriver den ofta eleven det problematiska. Skolan har sin bild av eleven och föräldrarna har sin bild av sitt barn, när denna bild inte överensstämmer får det konsekvenser. Det finns en hög grad av samstämmighet när man lyssnar på teamen, och det finns en stor enighet kring vikten av god kommunikation med hemmet. Två nyckelord som blir tydliga i vårt resultat är balansgång och förhandling. Teamen betonar vikten av att vara lojal både med eleven och med dennes föräldrar, men framhåller samtidigt betydelsen av ett gott samarbete med pedagogerna för att stärka eleven i svårigheter. Detta kan leda till en förhandling om normalitet.en
dc.language.isosween
dc.subjectelevhälsoteamen
dc.subjectspecialpedagogiken
dc.subjectnormaliteten
dc.subjectförhandlingen
dc.title"Risken är att man ibland har bestämt sig för vad som är problemet" - en intervjustudie med elevhälsoteamen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record