Utländska läkares ordförståelse
Sammanfattning
I denna uppsats redovisas en undersökning av 24 utländska läkare. Det är två
grupper med tolv läkare i varje. Ena gruppen utgörs av EU-läkare som är
yrkesverksamma i Sverige, och den andra gruppen är studerande från s.k. tredje
land och arbetar ännu inte i sjukvården. Grupperna har olika genomsnittlig
vistelsetid ca fyra respektive tre år. Dessa grupper är intressanta för de har olika
vägar till den svenska sjukvården. EU-läkare får automatiskt efter ansökan sin
svenska legitimation utfärdad av Socialstyrelsen, medan läkare med ursprungsland
utanför EU/ESS har en betydligt längre väg till svensk legitimation.
De har alla genomfört samma ordförståelsetest. Undersökningen består av två
delar; den första delen handlar om att de ska göra en självskattning av svåra ord
utifrån 30 olika meningar. Den andra delen innebär att de ska skriva egna förklaringar
utifrån 46 olika bjudord som står med fet stil i ett antal patientbeskrivningar.
Dessa beskrivningar är tagna från ett medicinskt test, TULE-provet, som är
obligatoriskt för allmänläkare som kommer från länder utanför EU, men inte för
EU-läkare. Dessa förklaringar har sedan bedömts utifrån helt rätt förklaring,
delvis rätt, felaktig och utelämnad förklaring. De två kategorierna delvis rätt och
felaktiga förklaringar har bedömts utifrån vad det är som brister i förklaringarna.
Det finns likheter mellan grupperna, vad gäller ord som upplevs som svåra ord.
En tydlig skillnad i sammanställningen av ordförklaringarna kan sammanfattas i
att EU-läkarna har en större andel helt korrekta förklaringar på bjudorden, 63 %
mot 50 % i studerandegruppen. Slås grupperna felaktiga eller utelämnade
ordförklaringar ihop är det fler ord i studerandegruppen som sex läkare eller fler
inte klarar (15 olika ord). Motsvarande siffra bland EU-läkarna är sex ord d.v.s.
mindre än hälften så många ord som sex läkare eller fler inte klarar.
Studiens resultat väcker tankar kring hur utländska läkare introduceras till den
svenska sjukvården, och vikten av en god språklig introduktion.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2009-10-07Författare
Hagström, Björn
Nyckelord
ordförråd
ordförståelse
ordförståelsetest
Språk
swe