Show simple item record

dc.contributor.authorSandklef, Julia
dc.date.accessioned2009-10-12T12:00:56Z
dc.date.available2009-10-12T12:00:56Z
dc.date.issued2009-10-12T12:00:56Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21240
dc.description.abstractProblem och syfte Det åligger läraren att tillsammans med elev och förälder genomföra ett utvecklings- samtal/termin. Dessa tar tid att planera och genomföra och jag kan ibland uppleva att detta går på rutin. Finns det egentligen tillräckligt med kunskap i skolan om hur utföra dessa på bästa sätt? Vad säger litteratur och forskning om utvecklingssamtalets syfte och innehåll? Syftet med denna uppsats har varit att få kunskap om vad litteraturen säger om utvecklingssamtal och vad en grupp pedagoger har för syn på utvecklingssamtalet. Dessutom ville jag, för att få en utvecklingsinriktning i min uppsats, genom reflektion sätta igång tankar och presentera nya idéer till deltagarna i intervjustudien. Finns det något att lära av varandra och/eller forskning och litteratur vad gäller utvecklingssamtalen? Metod En litteraturstudie gjordes, där bibliotekskatalogen Gunda användes med sökord som utvecklingssamtal, samtalsmetodik, lärande, delaktighet, reflektion, etc, för att få lästips. Dessutom gjordes en intervjustudie bestående av en fokusgruppsintervju med en grupp peda-goger. Där användes en intervjumall med halvstrukturerade frågor och svaren bearbetades utifrån frågeställningarna. Resultat Det mest centrala skolans styrdokument betonar är att utvecklingssamtalet är en viktig del av elevens lärande och att det är av stor vikt att eleven är delaktig i dessa samtal. En del av litteraturen och forskningen ställer sig dock frågande till hur det egentligen ser ut med elevens möjlighet till delaktighet och inflytande, och man kan då också ifrågasätta utvecklingssamtalet som en del av lärandet, sett utifrån den sociokulturella teorin. Det är dessutom viktigt att samtalen är väl planerade och att läraren har kunskap om samtalsmetodik. Resultaten från intervjustudien visar att pedagogerna är medvetna och insatta i utvecklings-samtalets syfte och innehåll. Respondenterna menar dock att de är självlärda i samtals-metodiken och att de saknar fortbildning. De skulle dessutom vilja ha fler tillfällen till den typ av reflektion och samtal som genomfördes vid intervjutillfället.en
dc.language.isosween
dc.titleUtvecklande samtal - hur kan utvecklingssamtalen i skolan se ut?en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record