Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Carina
dc.contributor.authorYlenfors, Mari
dc.date.accessioned2009-10-26T09:34:21Z
dc.date.available2009-10-26T09:34:21Z
dc.date.issued2009-10-26T09:34:21Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21342
dc.description.abstractCentrum för denna studie utgörs av ett försök att fånga hur några lärare förhåller sig till elevers inflytande i lärande och hur deras elever tycker att detta inflytande fungerar i praktiken. Med utgångspunkt i några relativt konkreta frågeställningar - hur arbetar lärare med elevers inflytande i lärande, hur uppfattar elever att de har inflytande i lärande och på vilket sätt har de då inflytande samt vilka för och nackdelar finns med elevers inflytande i lärande - genomfördes en mindre intervjustudie med fyra lärare som arbetar i skolår fem samt några av deras elever. Resultatet presenteras utifrån tre huvudområden när det gäller elevers inflytande i lärande: planering/upplägg, genomförande och redovisning/utvärdering av ett kunskapsområde. Resultatet visade att eleverna har inflytande i varierande grad i olika delar av läroprocessen och både lärare och elever menade att det finns fördelar och nackdelar med att låta eleverna ha inflytande. Flera av respondenterna menade att elevers inflytande i skolarbetet gör att de upplever glädje, motivation och meningsfullhet i lärandet. Några av lärarna beskrev också att elever som har inflytande i lärandet lär sig att tänka självständigt och ta ansvar, något som betonas i gällande läroplan. En nackdel som dock framställdes var att det ibland är svårt att få alla elever engagerade. Lärarna gav en samstämmig bild av att dialogen, mellan lärare och elev, är ett värdefullt redskap för att få möjlighet till en god utveckling.en
dc.language.isosween
dc.subjectlärandeen
dc.subjectinflytandeen
dc.subjectläroprocessen
dc.titleElevers inflytande i lärandeen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post