Visa enkel post

dc.contributor.authorEnglund, Johanswe
dc.date.accessioned2003-12-15swe
dc.date.accessioned2007-01-17T03:05:07Z
dc.date.available2007-01-17T03:05:07Z
dc.date.issued2000swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/2145
dc.description.abstractResumé Uppsatsens primära syfte är att utröna hur SAS prissättningsstrategier förhåller sig till svensk konkurrensrätt. SAS tillämpar idag ett omfattande och många gånger svåröverskådligt biljettsystem. För att överhuvudtaget kunna påbörja en rättslig analys av företagets prissättning, krävs därför att man har en förståelse om hur och varför SAS prissättningssystem är uppbyggt som det är. Uppsatsen består därmed av två delstudier. Delstudie 1 är företagsekonomiskt inriktad och försöker ge läsaren en förståelse för hur SAS segmenterar sina kunder och utformar prissättningen mot varje enskilt segment. Studien består av en teoretisk del, där det redogörs för vilka faktorer som styr ett företags prissättningsbeslut, och en praktisk del som beskriver hur SAS prissätter olika kundgrupper. Delstudie 1 ligger till grund för den konkurrensrättsliga analysen i delstudie 2, där SAS prissättning bedöms konkurrensrättsligt. Tanken är att denna skall kunna fungera som en prognos över hur exempelvis konkurrensverket skulle bedöma SAS prissättning. .swe
dc.format.extent376226 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenswe
dc.title-SAS Prissättning- och dess förhållande till konkurrensrättenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Laweng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Juridiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3146swe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post