• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology / Sociologiska institutionen (-2011)
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology / Sociologiska institutionen (-2011)
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter.

Abstract
Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen 15 poäng Titel: Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter – En kvalitativ intervjustudie, utförd på sju lärare angående hur de hanterar konflikter i mångkulturella klassrum. Författare: Nastasha Fre Woldu Termin och år: VT 09 Kursansvarig institution: LAU370: Sociologiska institutionen Handledare: Ivar Armini Examinator: Rapportnummer: VT09-2611-001 Nyckelord: mångkulturell, multietnisk, pedagoger, konflikthantering, konfliktlösning, interkulturell ___________________________________________________________________________ Syfte: Att ta reda på hur lärare med yrkeserfarenhet i den mångkulturella skolan, löser de konflikter som uppstår i klassrummet? Huvudfrågor: Hur ser en typisk konflikt ut i ett mångkulturellt klassrum? Vilka pedagogiska strategier tillämpas vid konfliktsituationer? Hur löser man konflikter, om eleverna har skilda uppfattningar beroende på det kulturella bagaget och trosuppfattning i ursprungsfamiljen? Metod: Kvalitativa intervjuer. Samt ett hermeneutiskt förhållningssätt och ett sociokulturellt perspektiv vid litteraturbearbetning. Material: Analys av det lärarna delgivit samt granskning av den litteratur jag läst avseende mångkulturalitet såväl som konflikthanteringsmetoder. Samt litteratur kring konflikthantering i stort samt mångkulturell sådan. Resultat: Jag har funnit att de 7 olika lärarna jag intervjuat har rätt så olika strategier samt olika handlingsmönster när konflikter väl har gått överstyr. Pedagogerna har även olika konfliktförebyggande metoder. Det, i sin tur har lett till personliga önskemål, avseende förbättringar för mångkulturella klasser. Slutsats: Läroplanerna borde uppdateras och anpassas ytterligare för ett samhälle som inte är kulturellt homogent. Dessutom borde lärare som arbetar med elever som har skilda kulturer och tankesätt – ha kvalifikationer som är anpassade till verkligheten i klassrummet. Detta behörighetskrav finns inte idag. Betydelse för läraryrket: Det står inget specifik i Lpo94 avseende konflikter och dess dynamik. Men konflikter förekommer hela tiden, överallt. Vissa skolor arbetar förebyggande och ”jag – stärkande” med ämnet Livskunskap, men inte heller Livskunskap står inskrivet i läroplanen för grundskolan. Med tanke på att samhället förändrats och världen i stort blivit allt mer komplex och teknologiserad, så kanske det borde skrivas in i kursplanen? Dessutom anser jag dagens lärare behöver förnyade kunskaper och strategier – för att hantera multipla tankesätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21502
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
View/Open
gupea_2077_21502_1.pdf (443.8Kb)
Date
2009-12-01
Author
Fre Woldu, Nastasha
Keywords
mångkulturell
multietnisk
pedagoger
konflikthantering
konfliktlösning,
interkulturell
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV