Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter.
Sammanfattning
Abstract
Examensarbete inom lärarutbildningen 15 poäng
Titel: Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter
– En kvalitativ intervjustudie, utförd på sju lärare angående hur de hanterar konflikter i mångkulturella klassrum.
Författare: Nastasha Fre Woldu
Termin och år: VT 09
Kursansvarig institution: LAU370: Sociologiska institutionen
Handledare: Ivar Armini
Examinator:
Rapportnummer: VT09-2611-001
Nyckelord: mångkulturell, multietnisk, pedagoger, konflikthantering, konfliktlösning, interkulturell
___________________________________________________________________________
Syfte: Att ta reda på hur lärare med yrkeserfarenhet i den mångkulturella skolan, löser de konflikter som uppstår i
klassrummet?
Huvudfrågor: Hur ser en typisk konflikt ut i ett mångkulturellt klassrum? Vilka pedagogiska strategier tillämpas vid
konfliktsituationer? Hur löser man konflikter, om eleverna har skilda uppfattningar beroende på det kulturella bagaget och
trosuppfattning i ursprungsfamiljen?
Metod: Kvalitativa intervjuer. Samt ett hermeneutiskt förhållningssätt och ett sociokulturellt perspektiv vid
litteraturbearbetning.
Material: Analys av det lärarna delgivit samt granskning av den litteratur jag läst avseende mångkulturalitet såväl som
konflikthanteringsmetoder. Samt litteratur kring konflikthantering i stort samt mångkulturell sådan.
Resultat: Jag har funnit att de 7 olika lärarna jag intervjuat har rätt så olika strategier samt olika handlingsmönster när
konflikter väl har gått överstyr. Pedagogerna har även olika konfliktförebyggande metoder. Det, i sin tur har lett till
personliga önskemål, avseende förbättringar för mångkulturella klasser.
Slutsats: Läroplanerna borde uppdateras och anpassas ytterligare för ett samhälle som inte är kulturellt homogent. Dessutom
borde lärare som arbetar med elever som har skilda kulturer och tankesätt – ha kvalifikationer som är anpassade till
verkligheten i klassrummet. Detta behörighetskrav finns inte idag.
Betydelse för läraryrket: Det står inget specifik i Lpo94 avseende konflikter och dess dynamik. Men konflikter förekommer
hela tiden, överallt. Vissa skolor arbetar förebyggande och ”jag – stärkande” med ämnet Livskunskap, men inte heller
Livskunskap står inskrivet i läroplanen för grundskolan. Med tanke på att samhället förändrats och världen i stort blivit allt
mer komplex och teknologiserad, så kanske det borde skrivas in i kursplanen? Dessutom anser jag dagens lärare behöver
förnyade kunskaper och strategier – för att hantera multipla tankesätt.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2009-12-01Författare
Fre Woldu, Nastasha
Nyckelord
mångkulturell
multietnisk
pedagoger
konflikthantering
konfliktlösning,
interkulturell
Språk
swe