Show simple item record

dc.contributor.authorSörström, Beatrice
dc.date.accessioned2009-12-03T13:47:04Z
dc.date.available2009-12-03T13:47:04Z
dc.date.issued2009-12-03T13:47:04Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21504
dc.description.abstractSyfte och bakgrund: I Partille kommun tillämpas sedan flera år tillbaka kommunens Partillemodell, en uppdragshandling, vilken syftar till en kvalitetssäkring av skolans basämnen. Målet med modellen är att samla in information för att så tidigt som möjligt kunna fånga in och stödja de elever som är i behov av stöd, så att eleverna skall kunna uppnå kursplanernas mål i årskurs 9. Huvudsyftet är att analysera och undersöka data från screeningen i tre utvalda klasser, finna de elever som inte blev godkända på denna och försöka hitta orsakerna till underkända provresultat genom en analys av data samt en kvalitativ analys av intervjuer med pedagogerna. I förarbetet ligger även en analys av en enkätundersökning genomförd 2007 i kommunen, där fokus ligger på engelskämnets struktur i kommunen. Metod: Mitt val av metod är en tvärvetenskaplig analys, där den kvantitativa delen fokuserar på de givna resultaten från enkätundersökningar och screening resultat. Den kvalitativa inslaget innefattar intervjumetod med hermeneutisk tolkning där min förförståelse som språkpedagog har en viss inverkan. Resultat: De förutsättningar som ges i Partille kommun för engelskundervisningen och fördelningen av stödinsatser för de elever i behov av särskilt stöd skiljer sig avsevärt mellan de olika verksamheterna. Orsakerna till elevers icke godkända resultat var enligt pedagogerna i de flesta fall förväntade och baserade på medicinska grunder. En gemensam policy och utarbetade riktlinjer bör stärka och hjälpa kommunen i sitt kvalitetssäkringssystem, mot målet att tidigt kunna kvalitetssäkra barns grundläggande färdigheter i basämnena.en
dc.language.isosween
dc.subjectPartillemodellenen
dc.subjectkvalitetssäkringssystemen
dc.subjectengelskundervisningen
dc.subjectstödåtgärder i engelskaen
dc.titlePartillemodellen - ett kvalitetssäkringssystem i tiden med konkreta åtgärder som följd?en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record