• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Byta roller eller bryta roller – bilderböcker ur ett genusperspektiv

Abstract
Sammanfattning: Bakgrund: Genus är något som påverkar hela vårt samhälle i alla aspekter och situationer. Som lärare bör man vara medveten om den genusordning som finns och tillsammans med sina elever ifrågasätta och diskutera den. Därmed anser vi att temat genus är något man bör uppmärksamma och ständigt arbeta med i skolan. Då vi läste kursen mångkulturell pedagogik tillsammans våren 008 så diskuterades genusperspektivet i barnlitteratur. Vi fann detta intressant och det stod då klart för oss att vi ville arbeta med genusperspektivet i barnlitteratur i vår c-uppsats. Syfte: Syftet är att belysa hur pojkar och flickor framställs i samtida bilderböcker som sägs vara skrivna ur ett så kallat genusperspektiv. Våra problemformuleringar är följande, - Hur framställs pojkar och flickor i de bilderböcker vi valt att undersöka? - Bryts de traditionella könsrollerna eller kan konsekvensen bli att könsrollerna förstärks?
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21568
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21568_1.pdf (298.8Kb)
Date
2009
Author
Bothén, Susanna
Vennström, Elenor
Keywords
Genus
k
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV