Byta roller eller bryta roller – bilderböcker ur ett genusperspektiv
Sammanfattning
Sammanfattning:
Bakgrund: Genus är något som påverkar hela vårt samhälle i alla
aspekter och situationer. Som lärare bör man vara medveten om
den genusordning som finns och tillsammans med sina elever
ifrågasätta och diskutera den. Därmed anser vi att temat genus är
något man bör uppmärksamma och ständigt arbeta med i skolan.
Då vi läste kursen mångkulturell pedagogik tillsammans våren
008 så diskuterades genusperspektivet i barnlitteratur. Vi fann
detta intressant och det stod då klart för oss att vi ville arbeta med
genusperspektivet i barnlitteratur i vår c-uppsats.
Syfte: Syftet är att belysa hur pojkar och flickor framställs i
samtida bilderböcker som sägs vara skrivna ur ett så kallat
genusperspektiv. Våra problemformuleringar är följande, - Hur
framställs pojkar och flickor i de bilderböcker vi valt att
undersöka? - Bryts de traditionella könsrollerna eller kan
konsekvensen bli att könsrollerna förstärks?
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Bothén, Susanna
Vennström, Elenor
Nyckelord
Genus
k
Språk
sv