Visa enkel post

dc.contributor.authorBothén, Susannasv
dc.contributor.authorVennström, Elenorsv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:29:48Z
dc.date.available2009-12-20T21:29:48Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21568
dc.description.abstractSammanfattning: Bakgrund: Genus är något som påverkar hela vårt samhälle i alla aspekter och situationer. Som lärare bör man vara medveten om den genusordning som finns och tillsammans med sina elever ifrågasätta och diskutera den. Därmed anser vi att temat genus är något man bör uppmärksamma och ständigt arbeta med i skolan. Då vi läste kursen mångkulturell pedagogik tillsammans våren 008 så diskuterades genusperspektivet i barnlitteratur. Vi fann detta intressant och det stod då klart för oss att vi ville arbeta med genusperspektivet i barnlitteratur i vår c-uppsats. Syfte: Syftet är att belysa hur pojkar och flickor framställs i samtida bilderböcker som sägs vara skrivna ur ett så kallat genusperspektiv. Våra problemformuleringar är följande, - Hur framställs pojkar och flickor i de bilderböcker vi valt att undersöka? - Bryts de traditionella könsrollerna eller kan konsekvensen bli att könsrollerna förstärks?sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGenussv
dc.subjectksv
dc.titleByta roller eller bryta roller – bilderböcker ur ett genusperspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post