Show simple item record

dc.contributor.authorBacklund, Sitasv
dc.contributor.authorHidefält, Malinsv
dc.date.accessioned2009-12-20T21:29:50Z
dc.date.available2009-12-20T21:29:50Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21569
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare ute i verksamheten arbetar med den första läs- och skrivinlärningen och hur de får alla elever läs och skrivkunniga. Frågeställningar: Vilka metoder finns? Vilka metoder används i verksamheten? Varför arbetar lärarna som de gör? Vad säger litteraturen och forskningen? Metod och material som använts i studien är en kombination av intervjuer och tidigare forskning. Vi valde att göra en kvalitativ undersökning där 6 lärare som har arbetat eller arbetar med den tidiga läs- och skrivinlärningen ingick. Resultatet ur vår studie utgår från sex lärares perspektiv på läs- och skrivinlärning. Alla elever har olika utgångspunkter i läs- och skrivinlärningen. Lärarna ansåg att för att kunna nå alla elever krävs det ett varierat arbetssätt med flera olika metoder. Det som vi kan visa i vårt resultat är att lärarna använder sig av aktuella forskningsmetoder, fast på ett växlade sätt där inte endast en metod förekommer. Betydelse för läraryrket: Det ställs stora krav på läs- och skrivförmågan i dagens samhälle och förmågan att kunna läsa och skriva är oerhört viktig. Kravet är att som svenska medborgare förväntas vi kunna tolka och förstå all den information som finns i vårt samhälle idag. Skolan har en viktigt uppgift, att skapa godasv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLsv
dc.title"Alla elever ska känna glädje till det dem gör i skolan" Olika arbetssätt för den tidiga läs- och skrivinlärningen.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record