dc.contributor.author | Backlund, Sita | sv |
dc.contributor.author | Hidefält, Malin | sv |
dc.date.accessioned | 2009-12-20T21:29:50Z | |
dc.date.available | 2009-12-20T21:29:50Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21569 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare ute i verksamheten arbetar med den första läs- och
skrivinlärningen och hur de får alla elever läs och skrivkunniga.
Frågeställningar:
Vilka metoder finns?
Vilka metoder används i verksamheten?
Varför arbetar lärarna som de gör?
Vad säger litteraturen och forskningen?
Metod och material som använts i studien är en kombination av intervjuer och tidigare forskning. Vi valde att
göra en kvalitativ undersökning där 6 lärare som har arbetat eller arbetar med den tidiga läs- och skrivinlärningen
ingick.
Resultatet ur vår studie utgår från sex lärares perspektiv på läs- och skrivinlärning. Alla elever har olika
utgångspunkter i läs- och skrivinlärningen. Lärarna ansåg att för att kunna nå alla elever krävs det ett varierat
arbetssätt med flera olika metoder. Det som vi kan visa i vårt resultat är att lärarna använder sig av aktuella
forskningsmetoder, fast på ett växlade sätt där inte endast en metod förekommer.
Betydelse för läraryrket: Det ställs stora krav på läs- och skrivförmågan i dagens samhälle och förmågan att
kunna läsa och skriva är oerhört viktig. Kravet är att som svenska medborgare förväntas vi kunna tolka och
förstå all den information som finns i vårt samhälle idag. Skolan har en viktigt uppgift, att skapa goda | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | L | sv |
dc.title | "Alla elever ska känna glädje till det dem gör i skolan" Olika arbetssätt för den tidiga läs- och skrivinlärningen. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |