• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Olika perspektiv på lekens betydelse för lärande och utveckling.

Sammanfattning
Sammanfattning: Lek, lärande, kreativitet och omsorg är en helhet. Utmärkande för förskolan är leken och de nära relationerna mellan barn och mellan barn och vuxna. I leken utvecklar barn kommunikativ- och social kompetens och empatisk förmåga. När barn leker prövar de sina tankar och hypoteser, tolkar sina upplevelser och ger dem innehåll. Leken ger kunskap och erfarenheter, skapar mening och sammanhang. Genom detta arbete vill vi fördjupa våra kunskaper om lekens betydelse för barnets lärande och utveckling. Lek som pedagogiskt metod måste innebära att vuxna tar barns lek på allvar. Det innebär att lärare måste ha grundlig kunskap om barns lek och respekt för leken som en viktig del i ”barnets värld”. Här prövas lärarens pedagogiska grundsyn, och inte minst lärarens grundläggande uppfattning om barn och lek. Examensarbetet inleds med en beskrivning av ämnets bakgrund, arbetets syfte, metod, litteratur och tidigare forskning. Därefter presenteras intervjuer och observationer. Uppsatsens avslutande del behandlar resultatet och mynnar ut i en diskussion, reflektion och några slutsatser. Vi menar att det är viktigt att vara nyfiken på hur barn tänker. Det är barnets perspektiv som avgör vad barnet ser, hör, upplever, känner och uppfattar som verkligt. Vi ville fördjupa våra kunskaper om lekens betydelse för barnets lärande och utveckling. Vi har studerat utifrån olika perspektiv och har fått en bredare förståelse av området.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21582
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21582_1.pdf (298.8Kb)
Datum
2009
Författare
Olsson, Eugenia
Öberg, Isabelle
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV