• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Man liksom leker fram det” En intervjustudie om lärande och lek i förskoleklassen

Abstract
Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att ta reda på hur synen på lärande och lek ser ut i förskoleklassen idag. Vi ville ta reda på hur pedagoger verksamma i förskoleklassen ser på sitt uppdrag att förena skolans och förskolans lärmiljöer. För att kunna svara på syftet ställde vi oss tre frågeställningar: Hur ser pedagoger på sambandet mellan lärande och lek? Använder sig pedagoger i förskoleklassen av leken som lärandemetod? På vilket sätt? Hur resonerar de kring sitt arbetssätt? Utifrån dessa frågor gjorde vi sedan en kvalitativ intervjustudie där vi frågade sju pedagoger verksamma i förskoleklassen om deras tankar. Vi gjorde även en litteraturstudie för att belysa vad forskningen idag sa om sambandet mellan lek och lärande. Vi kom fram till att begreppen lek och lärande var svåra att ge enkla definitioner av. Vi fann även att pedagoger verksamma i förskoleklassen anser att leken är viktig och de ser också likheter mellan lek och lärande. Något som framgick var att de intervjuade använder sig av lekfulla inslag i sin verksamhet. De anser att det är viktigt att skapa utrymme just för leken och att den borde finnas med längre upp i skolan. I detta har de också stöd i aktuell forskning och i läroplanerna. Vi kunde också se att förskoleklassen som skolform innebär ett problem. Det är inte tydligt för pedagogerna vad som förväntas av dem, då det inte finns några fasta riktlinjer vad förskoleklassen innebär. Vi anser att det är viktigt att få till stånd en diskussion om vad förskoleklassen egentligen innebär och hur man bör arbeta i denna skolform. Vi vill även synliggöra lekens vikt för barns lärande, utveckling och identitetsskapande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21584
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21584_1.pdf (399.8Kb)
Date
2009
Author
Arro, Jenny
Linderholt, Mikaela
Keywords
F
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV