”Man liksom leker fram det” En intervjustudie om lärande och lek i förskoleklassen
Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att ta reda på hur synen på lärande och lek ser ut i
förskoleklassen idag. Vi ville ta reda på hur pedagoger verksamma i förskoleklassen ser på sitt uppdrag att
förena skolans och förskolans lärmiljöer. För att kunna svara på syftet ställde vi oss tre frågeställningar: Hur ser
pedagoger på sambandet mellan lärande och lek? Använder sig pedagoger i förskoleklassen av leken som
lärandemetod? På vilket sätt? Hur resonerar de kring sitt arbetssätt? Utifrån dessa frågor gjorde vi sedan en
kvalitativ intervjustudie där vi frågade sju pedagoger verksamma i förskoleklassen om deras tankar. Vi gjorde
även en litteraturstudie för att belysa vad forskningen idag sa om sambandet mellan lek och lärande. Vi kom
fram till att begreppen lek och lärande var svåra att ge enkla definitioner av. Vi fann även att pedagoger
verksamma i förskoleklassen anser att leken är viktig och de ser också likheter mellan lek och lärande. Något
som framgick var att de intervjuade använder sig av lekfulla inslag i sin verksamhet. De anser att det är viktigt
att skapa utrymme just för leken och att den borde finnas med längre upp i skolan. I detta har de också stöd i
aktuell forskning och i läroplanerna. Vi kunde också se att förskoleklassen som skolform innebär ett problem.
Det är inte tydligt för pedagogerna vad som förväntas av dem, då det inte finns några fasta riktlinjer vad
förskoleklassen innebär. Vi anser att det är viktigt att få till stånd en diskussion om vad förskoleklassen
egentligen innebär och hur man bör arbeta i denna skolform. Vi vill även synliggöra lekens vikt för barns
lärande, utveckling och identitetsskapande.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009Författare
Arro, Jenny
Linderholt, Mikaela
Nyckelord
F
Språk
sv