• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från huslig till modig – om genusgörande processer i bilderböcker från 1980- till 2000-tal

Sammanfattning
Bakgrund: Detta examensarbete är frukten av ett gemensamt intresse för genusfrågor, både i arbetet med barn men även i samhället i stort. Vi ser på genus som något som finns överallt, något ständigt närvarande, men också som något sociokulturellt. Med detta menar vi att genus skapas i förhållande till andra människor i en social process. Då vi har velat studera genusgörande processer i en miljö som är aktuell för barn har vi valt att fördjupa oss i bilderböcker. Att vi har valt just bilderböcker beror på att vi tror att det utgör en stor del av barns identitetsskapande. Dessutom är bilderböcker något vi som blivande förskollärare dagligen kommer att använda oss av i yrkeslivet. Syfte: Syftet med arbetet är att jämföra hur genusgörande processer framträder i bilderböcker från 1980- till 000-tal. Metod: Vi har genomfört kvalitativa analyser av ett antal bilderböcker från 1980- till 000-tal. Avsikten med analyserna är att lyfta fram hur genusgörande processer framträder bl.a. hos karaktärernas egenskaper under de olika årtiondena. Vi har även genomfört en kvantitativ kartläggning av ett axplock av de böcker som finns ute i verksamheterna. I kartläggningen har vi tittat på hur många av böckernas huvudpersoner som är flickor, pojkar eller neutrum, samt hur fördelningen mellan författare ser ut. Samtliga böcker för våra undersökningar är hämtade i förskole- och förskoleklassverksamhet. Resultat: De egenskaper som identifierar manligt och kvinnligt genus är enligt vår undersökning föränderliga över tid. Vår undersökning tyder på att genus i den form vi ser idag, inte kommer att vara identisk med hur genus framställs under nästa årtionde. Vi tror att män och kvinnor kommer att tillskrivas fler och mer varierade egenskaper i framtiden, då vi sett en stor förändring under de tre årtionden som vi undersökt. Vårt resultat visar
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21585
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21585_1.pdf (225.6Kb)
Datum
2009
Författare
Tannfors, Elin
Ågren, Karin
Sorander, Alexandra
Nyckelord
genus
bilderb
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV