• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Empati i undervisningen – En kvalitativ studie i hur läraren kan arbeta med empati i skolans undervisning.

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med vårt arbete har varit att ta reda på hur läraren kan arbete med empati i klassrummet. Enligt Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet 94 ska arbetet med värdegrunden genomstyra all undervisningen i skolan. Lpo 94 säger dock inget om hur arbetet med värdegrunden ska gå till i praktiken, utan detta är upp till läraren att själv tolka. Med utgångspunkt i tidigare forskning och teorier har vi kommit fram till att empati innebär att leva sig in i en annan människas perspektiv och känna med denne. En utgångspunkt för arbetet med empati i klassrummet är den empatiska läraren. Blir eleverna bemötta med empati, är det större sannolikhet att de också visar empati för andra. I den tidigare forskningen har vi kunnat urskilja tre teorier kring hur individen utvecklar empati. Dessa är: Empati som en social och inlärd förmåga, empati som en känslomässig och medfödd förmåga och empati som utvecklas inom individen och i samspel med omgivningen. Vi har utifrån detta tagit fram pedagogsiska modeller och program för att arbete med empati i klassrummet. Slutligen har vi kommit fram till att övningarna och samtalen i de modeller och program vi tagit fram bygger på att eleverna ska kunna ta den andres perspektiv. För att förstå den andre måste individen kunna förstå sig själv och sina egna känslor. Övningarna och samtalen går även ut på att eleverna får dela med sig av sina känslor och upplevelser och man kommer således åt elevernas inre känsloliv. Vår slutsats är att skolan är en social miljö och att eleverna i en socialkontext kan få en ökad förståelse både för sig själva och för andra personer.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/21590
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_21590_1.pdf (203.6Kb)
Datum
2009
Författare
Aksungur, Emine
Adler, Louise
Nyckelord
Empati
didaktik
teori
perspektiv och undervisni
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV